"Framtiden en utmaning för Europa"
Högskole- och forskningsminister Tobias Krantz är nöjd med det arbete som har gjorts för forskning och utbildning under det svenska ordförandeskapet i EU. Samtidigt betonade han vikten av ett förbättrat innovationssystem i sitt tal på Vinnovas konferens Spelplan Europa.
Enligt överenskommelsen Europa 2020 , som ersätter Lissabonfördraget, ska 3 procent av Europas BNP investeras i forskning och utveckling. Detta är positivt, menade Tobias Krantz. Samtidigt påpekade han att det är viktigt att inte fokusera på kvantitativa mått utan att vi måste titta på kvaliteten på det som satsningarna resulterar i.
- Ökade investeringar är inte nog, utan de måste skapa något också, sa Tobias Krantz.
Befolkningsökningen och den starka ekonomiska utvecklingen i Asien gör att Europa inte kommer att dominera vare sig välfärden, produktion eller forskningen i framtiden, enligt ministern. År 2025 kommer 20 procent av världens forskning och utveckling ske i Kina och Indien. Därför är det en utmaning för de Europeiska länderna att utveckla sina policies på detta område samt utarbeta strategier för att komma ur den ekonomiska krisen.
- Sverige måste fortsätta investera i utbildning och forskning och dessa investeringar måste göras långsiktigt, sa Tobias Krantz.
Ministern betonade också att Sverige måste bli bättre på att ta till sig nya idéer när det gäller förbättringar inom innovationssystemet. Den så kallade forskningsparadoxen eller The gap som innebär att vi är bra på forskning i Sverige men dåliga på att ta produkterna till marknaden, talar sitt tydliga språk för att det nuvarande systemet inte fungerar.
- Vi måste göra det lätt att kombinera en forskarkarriär med en karriär som affärsman. Här har universiteten en viktig uppgift att hjälpa forskarna, sa Tobias Krantz.
Han pratade också om hur viktigt det är för Europa att skapa en miljö som lockar internationella forskare hit:
- Pressen på universiteten att konkurrera globalt ökar allt mer men gamla strukturer håller lärosätena tillbaka från att hänga med i utvecklingen. Därför måsta vi ge universiteten mer frihet och självbestämmande.