Så ska tillväxten säkras i Medicon Valley
Stig Jørgensen, vd, Medicon Valley Alliance och Bo Ahrén, ordförande i Medicon Valley Alliance och dekanus, Medicinska fakultet, Lunds universitet ger förslag för framtida tillväxt i Medicon Valley.
Låt oss beskriva några av de viktigaste förutsättningarna för förbättrade tillväxtmöjligheterna för framtidens life science-företag.
Den internationella läkemedelsindustrin flyttar mer och mer klinisk forskning från Sverige och Danmark. Våra sjukvårdssystem är inte kalibrerade för att tillräckligt snabbt kunna rekrytera patienter för att på ett konkurrenskraftigt sätt kunna genomföra de studier som efterfrågas. Detta är ett väsentligt problem eftersom en stor del av den forskning som bedrivs på våra sjukhus, finansieras via kliniska studier. Ett ännu allvarligare perspektiv är att om de kliniska studierna försvinner, så riskerar svenska och danska patienter att få sämre tillgång till ny och bättre medicin.
Ett annat illavarslande tecken är att närmare hälften av de ca 50 ej börsnoterade bioteknikföretagen i Medicon Valley är i så akut brist på pengar att många av dem riskerar att behöva lägga ner sin verksamhet inom sex månader. Detta visar en analys från Medicon Valley Alliance. De samlade investeringarna i dessa företag uppgår till mer än 7 miljarder svenska kronor. För dessa pengar har man tagit fram en lång rad lovande läkemedelskandidater som nu har kommit så långt i sin utveckling att forskningen börjar kosta väldigt mycket pengar. Pengar som det är mycket stor internationell konkurrens om.
Analysen visar också att runt en tredjedel av de 7 miljarder som företagen använt i sin forskning och utveckling spenderats utanför Medicon Valley. Det har med andra ord spenderats över 2 miljarder svenska kronor på forskning och utveckling utanför Medicon Valley som mycket väl skulle ha kunnat spenderas här om vi varit mer konkurrenskraftiga.
Medicon Valley är endast ett av 250 motsvarande life science kluster i världen med tusentals bioteknikföretag. Kluster som alla konkurrerar om samma knappa finansiella och mänskliga resurser. Medicon Valley är ett internationellt välkänt varumärke men det är inte tillräckligt. Varumärket måste vara så attraktivt både forsknings-, utbildnings- och affärsmässigt, att det kan mäta sig med andra geografiska områden som Bay Area i San Fransisco, Boston och i framtiden Beijing och Bangalore.