23948sdkhjf

Hallå där Sara Melén...

... som forskar och föreläser om små internationella företag. Biotech-branschen erbjuder typexempel på bolag som lyckas och ser den internationella marknaden som sin självklara spelplan.
Sara Melén och kollegan Emilia Rovira Nordman har bland annat intresserat sig för så kallade born globals i sina avhandlingar från Handelshögskolan i Stockholm. De föreläser nu på temat Hur gör born globals? – Om fällor och framgångsfaktorer för utlandsfödda företag .

Du ska prata om "born globals". Vad är det för något?

- Det är företag som startar sin internationalisering tidigt. När området växte fram fokuserade många på högteknologiska företag, exempelvis bioteknik. Företagen börjar sälja till utländska kunder under de tre första åren från sin etablering. En annan utmärkande faktor är att företagen själva ser sin marknad som internationell och att det är naturligt att sälja internationellt från början. När man forskar används ofta försäljning som ett mått på internationalisering. Den egna uppfattningen är också viktig, men den är svårare att mäta. Från life science-branschen finns det gott om exempel på bolag som ser sin marknad som internationell från starten.

- Företagen vi har studerat har som mest 250 anställda, så de klassas som små och medelstora bolag. Trots det går de utomlands redan under de första åren. Detta är ett relativt nytt forskningsfält och i tidigare forskning såg man att det var svårt för små bolag att gå utomlands.Forskningen började uppmärksamma den här företagsgruppen under början av 90-talet och visade då att de här små företagen faktiskt lyckas.

Varför är det viktigt att forska på de här bolagen?

- Hittills har dessa företag visat på ett nytt mönster för hur småföretag växer internationellt. De är ofta exempel på framgångsrika företag. Om vi kan förstå hur de gör och hur de lyckas kan vi kanske hjälpa fler företag att ta steget utomlands. De här företagen har säkert alltid funnits, men det är ett växande fenomen och det blir viktigare med globaliseringen att se marknaden som internationell. Det finns enorma möjligheter för småföretag med att arbeta internationellt och mycket att vinna för företagen.

Vad är viktigt att tänka på för born globals?

- För ett nystartat bolag finns ofta begränsade resurser och inte så mycket erfarenhet. Att dra nytta av personliga nätverk och kunskaper som finns inom företaget får stor betydelse. Det blir extra viktigt att knyta erfarna personer till bolaget. Med det kommer en utmaning att sedan vidareutveckla kunskaper om utländska marknader löpande under expansionen, i takt med att marknaden förändras. Det är en sak att ha personalresurser här och nu, men det är extra viktigt för de här bolagen att tänka på att vidareutveckla de tillgångarna. Eftersom det är kännetecknande för dem att växa snabbt är det viktigt att försöka hänga med även på det planet. Om man förstår hur de klarar av det finns mycket att vinna för att lyckas med sin internationalisering.

- Bioteknikbranschen och life science-branschen är intressant för att det finns många exempel och vi kan lära oss mycket på att förstå hur de bolagen lyckas och klarar av en snabb internationalisering. Det är en bransch som är självklar att intressera sig för när man pratar om born global-företag.

Sara Melén disputerade med sin avhandling New Insights on the Internationalisation Process of SMEs: A Study of Foreign Market Knowledge Development på Handelshögskolan i Stockholm 2009.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062