Ljusare tider för biotech-branschen
Biotech-bolagen överlevde krisen bättre än förväntat, enligt rapport.
2008 hade 37 procent av de europeiska biotech-bolagen och 44 procent av de amerikanska bara finansiering för mindre än ett halvår framåt. Trots det har majoriteten överlevt, enligt Ernst & Youngs rapport. Antalet börsnoterade biotech-bolag sjönk bara med elva procent på hela den globala marknaden under perioden vilket kan jämföras med förväntningarna på att över en fjärdedel av bolagen skulle försvinna.
– Som alltid är en kris kreativitetens moder. Den ökade effektiviteten handlar om minskning av kostnaderna för forskning och utveckling genom att fokusera på färre projekt. Det skapar högre sannolikhet att lyckas inom de projekt man driver och att man tidigare kan stänga mindre lyckade projekt, säger Björn Ohlson, ansvarig för life science på Ernst &Young.
Enligt rapporten gick världens biotech-bolag för första gången sammanlagt med vinst, 3,7 miljarder dollar under 2009. Det är en förbättring med över fem miljarder från året innan. Den positiva utvecklingen har framför allt skapats av att amerikanska biotech-bolag har kapat kostnader och effektiviserat verksamheten.
– De flesta stora kassaflödespositiva bolagen finns på den amerikanska marknaden. Därför är det naturligt att denna marknad kommer tillbaka snabbast efter en recession. Troligen kommer de akuta besparingarna att avta nu, säger Björn Ohlsson.
Men det är en ny värld som dessa övervintrande bolag har vaknat upp till. I vad rapporten kallar ”den nya normaliteten” ligger fokus, både hos big pharma och biotech-bolag, på effektivitet. Det gäller allt från hur investerat kapital spenderas till hur man utarbetar tekniker för att på ett tidigare stadium skilja ut läkemedelskandidater som man inte tror på.
Rapporten pekar på fem sätt som big pharma och biotech-bolag kommer att öka effektiviteten på:
Hitta nya vägar för finansiering.
Hitta smarta sätt att hålla i pengarna.
Jobba mot att hitta kunder som vill betala för läkemedlen – och inte bara fokusera på marknadsgodkännande.
Samarbeta kreativt med partners och kunder. - Tydliggöra vad som är speciellt med produkter eller plattformar.
Kapitalanskaffningen ökade markant under förra året. Företag i USA, Europa och Kanada reste 23,2 miljarder dollar under 2009 vilket är 42 procent mer än 2008. En stor del av denna kapitalanskaffning restes av etablerade och noterade stora bolag. Men förutsättningarna ser inte likadana ut för alla. Enligt rapporten vidgas gapet mellan dem som har stabil finansiering och dem som får allt svårare att attrahera investeringar.
En annan tydlig trend är att den stora vågen med uppköp och sammanslagningar har ebbat ut. I USA sjönk dessa med hälften medan den europeiska marknaden såg 40 procent färre sammanslagningar och uppköp.
– Att marknaden för sammanslagningar och uppköp minskar kraftigt under en finansiell kris är fullständigt naturligt. Min uppfattning är att trenden där stora bolag minskar sin egen forskning och utveckling fortsätter, både globalt och i Sverige, säger Björn Ohlsson.