Antibodypedia blottar antikroppar
Många av de antikroppar som säljs på marknaden fungerar inte, enligt Mathias Uhlén, som varit med och startat utvärderingssajten Antibodypedia.
– Antibodypedia är inte en kommersiell sajt där användare från företag och akademin köper antikroppar. I stället kan användarna söka efter en antikropp och få information om den. Sedan har de möjlighet att läsa andra användares kommentarer om antikroppen och kan sedan klicka sig vidare för att köpa den via en extern länk, säger Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH och en av grundarna till Antibodypedia.org.
Runt 250 företag i världen säljer idag antikroppar till forskarsamhället, tio av dessa företag är svenska. Två tredjedelar av användarna är från akademin och resterande tredjedel utgörs av läkemedelsföretag. Behovet av en utvärderingsdatabas är stort.
– Det är viktigt att komma ihåg att det handlar om en fyra miljardersmarknad och att det finns ett kommersiellt intresse här. För att sajten ska fungera krävs det att det finns en förmyndare som ser över vad som publiceras, säger han.
Hittills har KTH-gruppen haft ansvaret för vad som publiceras på sajten.
Men nu är de på jakt efter en oberoende kandidat, utanför företagen, som kan inta förmyndarrollen. Förmyndaren ska kontrollera att utvärderingen av antikropparna går rätt till och att inte företagens marknadsföringsknep slipper igenom.
- Det finns antikroppar mot nära hälften av människans 10 000 proteiner. Ungefär hälften av de antikroppar som säljs fungerar inte för vissa applikationer, medan den andra hälften gör det, säger Mathias Uhlén.
Webbplatsen har utvecklats sedan starten och kommer att utvecklas ytterligare.
– Antibodypedia har förbättrats undan för undan inom ramen för ett EU-projekt och haft fem releaser sedan starten 2006. Sajten har dock fortfarande utvecklingspotential, menar Mathias Uhlén.
Idag är alla antikroppar på sajten till för biologisk forskning på mänskligt protein, men på sikt är vi även intresserade av antikroppar för att studera proteiner fråndjur.