23948sdkhjf

Dolt ägande i life science-bolag

Tongivande svenska företag inom life science sitter med okända storägare. När allt fler handlar med aktier via kapitalförsäkringar tar insynen stryk - plötsligt är det ingen som riktigt vet vem som äger, köper och säljer aktier i bolagen.
När Diamyd Medical skulle göra en nyemission på 220 miljoner i höstas och ville berätta det för sina aktieägare, uppstod ett problem. Drygt 13 procent av ägarna var nämligen okända, eftersom de hade köpt sina aktier via kapitalförsäkring. Därmed stod istället nätmäklarna Nordnet och Avanza som ägare.

– Då valde vi faktiskt att gå via Avanza och Nordnet för att nå de här personerna, och det var väldigt lyckosamt, vi fick en teckningsgrad på 99 procent, berättar Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical.

Bolaget är inte det enda inom life science som har en stor andel okända ägare. Karo Bio är i en liknande sits - där står nätmäklarna som ägare till 11,6 procent av kapitalet. Och situationen blir allt vanligare för de mindre bolagen, i takt med att kapitalförsäkringar växer som sparform. 1,2 miljoner svens-kar lägger i dag sina pengar i en kapitalförsäkring, eftersom skatten är förhållandevis låg så länge aktierna stiger. Men baksidan för bolagen är att ägarbilden blir suddig i kanterna.

– Det blir ju dolda ägare, eftersom det är försäkringsbolagen som har skyldighet att flagga när ägandet överstiger en gräns. Om det sedan är en eller flera hundra ägare bakom, det framgår inte, säger Claes Alvin, inspektör på Finansinspektionen.

Inte heller för de dolda ägarna är det en helt friktionsfri lösning, eftersom de förlorar sin rösträtt på stämmorna. Istället är det deras försäkringsbolag som kallas, och de tackar alltid nej.

– Det här är en fråga som jag kommer att ta upp med styrelsen framöver. I dag har de här ägarna ingen representation och därmed ingen rösträtt men vi har bestämt att de ändå är välkomna på våra stämmor. Men fortsätter det här fenomenet att öka måste man se över regelverket så att de som äger aktier via en kapitalförsäkring också kan vara med och påverka utvecklingen i det bolag som de är delägare i, säger Elisabeth Lindner.

Det är inte heller bara småspararna som har upptäckt kapitalförsäkringarna. Den 31 augusti i år kom plötsligt beskedet att anonyma Lombard International Assurance SA hade ökat sitt innehav i Biotage till 7,08 procent av kapitalet och rösterna. Drygt en timme senare meddelade bolaget att det i själva verket var ordföranden Ove Mattson som hade köpt aktier via sin kapitalförsäkring. Händelsen aktualiserade ytterligare ett problem i frågan om insyn: I vanliga fall är så kallade insynspersoner (styrelse, ledning och andra som har tillgång till kurspåverkande information) skyldiga att anmäla sin handel med aktier till Finansinspektionen. Deras agerande följs ofta noggrant av marknaden, eftersom det signalerar hur det går för bolagen. Men den som handlar via kapitalförsäkringar omfattas inte av anmälningsplikten, och därmed är det ingen som märker om ledningen för ett bolag köper eller säljer stora poster i sitt eget bolag förr-än långt senare, om de inte självmant väljer att berätta.

Torben Jörgensen, vd och koncernchef för Biotage, konstaterar att det krävdes lite diskussion in-nan de kom på hur de skulle göra.

– Vi kom fram till att Ove får flagga upp sitt köp via pressmeddelande istället. Att lägga stora delar av sin förmögenhet i bolaget var ju hans sätt att verkligen visa sin tillit till företaget, och att meddela köpet ger förtroende för verksamheten, säger Torben Jörgensen.

På samma sätt gjorde BioPhausia, där avgående vd:n, finanschefen samt två styrelseledamöter tidigare i år antingen köpte aktier i bolaget via kapitalförsäkring, eller flyttade över aktier till kapitalförsäkring. Vd:n Martis Hartmanis vill inte diskutera varför de valde just den formen, men han säger att företaget har beslutat att ha som policy att skicka ut pressmeddelande och publicera den sortens förändringar via deras sajt.

– Vi är ju inte skyldiga att göra det, men när det gäller hur vår personal handlar har vi valt att tillhandahålla informationen för att öka transparensen, säger han.

Biotage och BioPhausias agerande är skolboksexempel på hur det borde gå till, tycker Claes Alvin på Finansinspektionen.

– Om företagsledningar och styrelsemedlemmar köper eller säljer via kapitalförsäkring rekommenderar vi att man går ut i pressmeddelande och på hemsidan och är tydlig med ägandet i sitt bolag. Oftast är det inget problem, de flesta vill ju kommunicera, säger han.

För Biotage var det ett helt nytt dilemma som bolaget ställdes inför när Ove Mattsson valde att handla via kapitalförsäkring.

– Det är första gången det blev aktuellt för oss, och vi hade en intressant dialog om det. Det är klart att tydligheten är väldigt viktig. Det är ju inte särskilt bra om någon äger 100 000 aktier utan att någon annan vet om det, konstaterar Torben Jörgensen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079