23948sdkhjf

Lyckat samarbete

Under SALSS möte berättade Recopharma och Promosome om ett samarbete som är ett tydligt exempel på samarbetstrenden mellan life science-företag.
Blockbustermodellen är död. I all fall om man ska tro talarna på Swedish American Life Science Summit. Företagen vill samarbeta med andra företag och satsar på en bredare portfölj framför ett blint fokus på potentiella storsäljare, enligt Ernst & Youngs Jürg Zürcher som flugit upp från Schweiz för att dra huvudragen ur rapporten Pharma 3.0.

Ett exempel på företag som startat ett samarbete över Atlanten är Recopharma och Promosome. Ingemar Lagerlöf, vd för Linkmed som äger Recopharma, och Promosomes vd John Manzello, var med på toppmötet och berättade om samarbetet som inleddes i maj i år.

Recopharmas kärnkompetens ligger inom området för glykoproteinstruktur och biosyntes. I våras hade de tagit fram ett glykoprotein som de utvecklat från CHO-celler, celler från äggstockar hos hamstrar och som genom att transportera proteinerna som cellerna producerar är ett mucin som är tänkta att dels behandla virusinfektioner i ögat dels att lindra obehaget av för torra slemhinnor i ögat.



- Det vi nu behövde var någon som kunde tillverka dessa proteiner i kommersiellt gångbara mängder, säger Ingemar Lagerlöf.

Amerikanska Promosome erbjöd en teknologi för cellbaserad proteinutveckling på andra sidan Atlanten. Svenska Promosome får alltså med denna teknik möjlighet att tillverka sina glykoproteiner i de kvantiteter som behövs för att kunna kommersialisera framtida produkter.

Promosome är ett
amerikanskt företag som grundats i New York för att kommersialisera Nobelpristagaren Gerald M. Edelmans forskning.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064