23948sdkhjf

Program ska kommersialisera forskning

Tillväxtverket ger 9,5 miljoner till ett unikt innovationsprogram på Lunds universitet som ska kommersialisera diabetesforskning.
Innovationsprogrammet Innovation Officer är det första programmet i Sverige som fokuserar på att kommersialisera forskning på diabetes. Genom ett samarbete mellan forskare på Lunds universitets diabetescenter och Lund university innovation system ska programmet bidra med expertis om industriell affärsutveckling.

– Vi anställer riktiga proffs som varit ute i näringslivet och placerar dem i forskarmiljön. Vi har redan fått kontakt med en del av de stora läkemedelsföretagen och börjat skissa på samarbetsavtal, säger Carl Borrebaeck, vice rektor med särskilt ansvar för innovationer, till Sydsvenskan.

Carl Borrebaeck hoppas att programmet ska utökas och att samarbeten ska påbörjas mellan affärsutvecklare och forskare inom cancerforskningen.

- Utvecklingstiderna inom life science-projekt är ofta över tio år och myndigheternas krav är stora. Detta skapar stor osäkerhet och hög risk för forskare som vill kommersialisera sina resultat så att de når samhället i form av nya innovationer. Innovationsprogrammet startar för att fylla detta behov, säger innovationsdirektören på Lunds universitet Ashkan Pouya.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062