Så löste vi problemen - solskenshistorier om räddade projekt
- solskenshistorier om räddade projekt
Iressa, Astrazenecas preparat för behandling av lungcancer, hade en bråkig väg ut på marknaden. Läkemedlet med den aktiva substansen gefitinib togs fram i Asien och godkändes för den asiatiska marknaden under 2002. Inför Europalanseringen stötte forskarna på problem. Europastudierna fick inte samma resultat som studierna i Asien. En mutation på EGFR-genen avgjorde om preparatet var verksamt, en företeelse som är mycket vanligare bland asiater än européer. Astrazeneca ändrade indikationen och Iressa godkändes i Europa sommaren 2009 för behandling av lungcancerpatienter med en mutation i EGFR-genen.
Nischindikation fick rullning på stillastående projekt
Karo Bio har jagat både partner och finansiering för en fas III-studie med blodfettssänkaren eprotirome sedan fas II-studien blev klar för två och ett halvt år sedan. Hård konkurrens och strikta myndighetsregler har gjort att kolesterolsänkaren hamnat i motvind.
I höstas tänkte Karo Bio ett varv till och designade om studien till att testa preparatet för en nischindikation i Europa. Den nya indikationen kräver en mindre patientgrupp och företaget väljer nu att fokusera på en biomarkör, i detta fall LDL-kolesterol, vilket är ytterligare ett knep för att effektivisera studien. Nischen som Karo Bio riktar in sig på är patienter med sjukdomen heterozygot familjär hyperkolesterolemi, HeFH.
Biverkning blev ny indikation
Pfizer testade först substansen sildenafil för behandling av kärlkramp, en vanlig hjärtsjukdom. Preparatet fick dåliga resultat i de kliniska prövningarna, men försökspersonerna rapporterade om förbättrad sexuell förmåga. Förlängd erektion och välkommen erektion vid impotens gjorde till och med att vissa av deltagarna inte ville lämna tillbaka läkemedelsproverna när undersökningen avslutats. Den oväntade biverkningen gav forskargruppen idén om en utväg för forskningsprojektet. Det potenshöjande läkemedlet godkändes 1998 och marknadsförs idag av Pfizer under varumärket Viagra. Redan några månader efter godkännandet hade tre miljoner recept på Viagra skrivits ut och preparatet blev en ordentlig kassako för läkemedelsföretaget.