Pensionärsboomen kan vi tjäna pengar på
Kunder som är välinformerade, friskare och med god ekonomi kommer att kräva och köpa mer vård, service och bostäder
Den globala konkurrensen i spåren av finanskrisen ställer i dag större krav än någonsin på kunskapsinriktad produktion av varor och tjänster. Företag som hittar vägar att kombinera marknadens behov med ett socialt entreprenörskap har potential att nå de största framgångarna.
Under finanskrisen såg vi hur flera industrisektorer i Sverige minskade sin export kraftigt, samtidigt som life science-branschen visade upp en relativt stabil export.
EU-kommissionen pekar i sin ”Innovation Union” ut utmaningar för Europa. Kommissionen betonar behovet av ökad innovationsförmåga hos företag och fokuserade satsningar från medlemsländerna för att klara den globala konkurrensen.
Ett område som öppnar för nya affärsmöjligheter för svenska företag är hälsa och en åldrande befolkning.
Området ”Framtidens hälsa och sjukvård” är också en av fyra utmaningar som Vinnova fokuserar på där vi ser särskilda möjligheter för svenska företag att utveckla nya produkter och tjänster som kan säljas både på hemmamarknaden och globalt.
I och med att andelen äldre i befolkningen växer mycket snabbt skapas behov av mer individanpassad hälso- och sjukvård levererad på ett nytt sätt. Företag som har förmåga att anpassa sig till ändrade förhållanden, som ökade krav på tillgänglighet i vården och it-utvecklingens inverkan, blir vinnare. Till de snabbast växande sektorerna hör nya medicinska teknologier för egenvård, hemvård och decentraliserad vård.
Ett hinder för många bolag är att de inte har bra kanaler att testa nya innovativa lösningar i den svenska sjukvården. Här har Sverige en stor möjlighet att ta tillvara. Vinnovas ini-tiativ att finansiera sex innovationsslussar i Skåne, Stockholm, Uppsala, Västerbotten, Västra Götaland och Östergötland är ett steg på vägen.
Målet är att ta till vara och utveckla idéer från vårdpersonalen och samtidigt skapa kanaler för företag att hitta rätt kontakter till rätt klinik och testa nya innovativa lösningar. Nästa steg är att hitta former för hur vi kan använda sjukvården som testbädd för ny medicinsk teknik och behandling.
Den äldre befolkning som vi har i hela industrivärlden blir en allt viktigare kundgrupp. Kunder som är välinformerade, friskare och med god ekonomi kommer att kräva och köpa mer vård, service och bostäder av högre kvalitet. Och de kan betala för sig. Den alltmer växande ”silverekonomin” kan ge guld i kassan för de företag som är tidigt ute med ett attraktivt erbjudande.