Nya konkurrenter kommer
Satsningarna för att hitta innovativa affärsmodeller för läkemedelsbranschen ökar kraftigt. Men det är inte läkemedelsbolagen som satsar mest.
3 områden som pharma-bolagen måste bemästra i den nya världen 1. Formulera sina styrkor:
Läkemedelsföretag har enastående kunskap om de läkemedel de utvecklar. Även om dessa styrkor kan ge betydande värde i framtiden måste företagen inse att nuvarande fördelar kan vara kortlivade.
2. Hantera intressekonflikter: Läkemedelsindustrin måste framstå som en opartisk partner för innovativa affärsmodeller.
3. Skapa förtroende:
Läkemedelsindustrins rykte har naggats i kanten under senare år. Men nya sätt att konsumera vård uppstår i sociala medier, nätverk samt patient-och sjukdomsgrupper. Här krävs öppenhet, opartisk information och förtroende.
Läkemedelsföretagen ökar sina investeringar dramatiskt i nya och innovativa sätt att möta framtidens patient- och datadrivna sjukvård, enligt rapporten Pharma 3.0 från Ernst & Young. Under det senaste året har läkemedelsbolagen globalt investerat 78 procent mer än året före i smart phone-appar, utbildningssajter, plattformar för sociala medier och mobila lösningar.
Anledningen är, enligt rapporten , att läkemedelsbolagens framtida framgångar inte kommer bero enbart på hur många enheter av en produkt som bolagen säljer. I stället är det förmågan att förbättra hälsoresultat som kommer att vara läkemedelsbolagens sätt att mäta framgång.
– Patienten får mer kontroll över sin egen journal och därför blir det enklare att kontrollera den egna hälsan. Då måste läkemedelsbolagen leverera hälsa, säger Björn Ohlsson, ansvarig för life science på Ernst & Young i Sverige.
Utvecklingen drivs av två trender , enligt rapportförfattarna: vårdsystemens brist på långsiktig hållbarhet och nya tekniker som helt förändrar spelplanen för hur vård ska levereras till patienterna.
Även om läkemedelsföretagen har ökat sina investeringar inom innovativa sätt att leverera vård ligger de långt från vad bolag från andra branscher gjort. Icke-pharmabolag har hittills investerat 128 miljarder i experimentella projekt för nya och innovativa sätt att leverera vård, vilket är flera gånger mer än vad läkemedelsbolagen har gjort.
– Google är grymma på olika applikationer. Klart de försöker dra fördelar av den tekniska plattformen för att tjäna mera pengar, säger Björn Ohlsson.
Förutom Google, Android och Apple nämner rapporten Wallmart och UPS som exempel på typer av företag som vill vara med och leverera vård. Nyligen köpte Fujufilm två laboratorier av Merck, samtidigt som elektroniktillverkaren Samsung berättade att de ska satsa på biologiska läkemedel och biosimilars.
Rapporten konstaterar att läkemedelsbolagen i dag sitter på unik kompetens, vad gäller bland annat forskning och regulatoriska frågor, men att många av de nya spelarna på marknaden är snabba att lära sig.
I framtiden är det långt från självklart att det är läkemedelsbolagen som ensamma kommer att härbärgera dessa kunskaper.
För att vara framgångsrik komer det, enligt rapporten, i stället att krävas en förmåga hos läkemedelsföretagen att samarbeta med nya konkurrenter och olika aktörer inom vården.
– I dagens affärsklimat kommer företag att dra fördelar av att utnyttja vad andra företag redan investerat i snarare än att uppfinna hjulet igen, säger Patrick Flochel, life science-ansvarig på Ernst & Young.