Stark krona plågar exportbolag
Exporterande life science-bolag påverkas negativt av den starka svenska kronan.
Minimerar risk
Hedge är ett finansiellt instrument med syftet att minska risker vid prisförändringar. Mot en viss kostnad kan man säkra priset på till exempel valutor, råvarupriser eller aktier.
”Kronan har blivit för stark” , var riksbankschefen Stefan Ingves kommentar till den starka svenska kronan som påverkar resultaten hos svenska exportföretag negativt. Kronan har inte varit så stark på tio år. 2009 kostade en euro nästan tolv kronor medan den i dag ligger på omkring åtta kronor och femtio öre. Det innebär att exporterande bolag minskar sina intäkter med upp till 30 procent. Detta gäller i högsta grad svenska life science-bolag. Ett av dessa bolag är Cellavision, som utvecklar och säljer bildanalyssystem för blod och andra kroppsvätskor. Företaget hade en tillväxtökning på 21 procent mellan 2009 och 2010 i svenska kronor. Om man istället räknar tillväxten i lokala valutor, euro och dollar, så hade den varit 28 procent.
– Vi kommer att försöka höja våra priser. Men det är svårt eftersom våra distributörer inte har någon förståelse för detta, de ser ju bara priset i exempelvis euro. Dessutom har våra elektronikkomponenter blivit dyrare, säger Yvonne Mårtensson, vd för Cellavision.
Nittio procent av Cellavisions intäkter är i dollar och euro. Bolaget har hedgat, säkrat framtida inkomster till ett visst pris, för att skydda sig mot oväntade valutaförändringar. Att minska risken med hedgning kostar pengar. För att det inte ska bli alltför dyrt hedgar de flesta bolag bara halvårsvis, varför längre valutaförändringar ändå påverkar resultatet.
Medtechbolaget Vitrolife, ett annat exportberoende företag, sänkte sin omsättning från 17 till 8 procent på grund av den starka valutan. Vitrolife har gjort så kallade terminssäkringar på försäljningen i euro för att försöka kompensera den starka svenska valutan. Ungefär två tredjedelar av försäljningen säkrades förra året.
– Vi räknar med en fortsatt stark svensk valuta. Vi har bara säkrat euron eftersom vi har ett dotterbolag i USA med en del kostnader där, vilket gör att vi inte är lika sårbara för valutaförändringar där, säger Anne-Lie Sveder, ekonomichef, Vitrolife.
Yvonne Mårtensson på Cellavision konstaterar att en övergång till euro skulle innebära bättre förutsägbarhet för svenska exporterande företag.
– Stundtals följer ju även dollarn med euron, vilket göra euron mycket mer förutsägbar, säger Yvonne Mårtensson.