23948sdkhjf

Tusen produkter ute

Cellavision firar tio år som säljande bolag och levererar sitt tusende instrument nu i veckan.
I dagarna levererar Cellavision sitt tusende analysinstrument till ett sjukhuslabb i England.

Varför har det tagit så lång tid för er att få snurr på verksamheten?

- Det tar ett tag att etablera sig på marknaden och det är vår försäljningskurva ett tydligt exempel på, säger bolagets vd Yvonne Mårtensson.

Bolaget har arbetat efter mantrat best practice, där de förser laboratorier med de verktyg som Cellavision anser att de behöver för att bedriva en så effektiv och kvalitetssäker verksamhet som möjligt. I erbjudandet finns bland annat ett analysinstrument för blod och andra kroppsvätskor, mjukvara för distansarbete och samarbete mellan sjukhus, en blogg med vetenskapligt material samt en app med korta föreläsningar.

- Vår digitala lösning ersätter ett manuellt mikroskop och det tar tid innan metoden blir någon typ av standard, men just nu ser vi att acceptansen och efterfrågan ökar stadigt, säger Yvonne Mårtensson.

Cellavisions omsättning från 2001-2010 i miljoner kronor. Hittills under 2011 har bolaget sålt för 74,5 miljoner kronor.

Yvonne Mårtensson berättar att Cellavision har valt att använda sig av två distributörer, japanska Sysmex och amerikanska Beckman coulter.

-Det är en klar fördel att använda sig av etablerade distributörer. Båda bolagen har redan verksamheter som arbetar med att sälja produkter till laboratoriet och har en god kontakt med kunder på den globala marknaden.

Vad blir nästa steg?

- Vi kommer att jobba vidare med att nå ut med våra instrument till fler marknader. USA är en av våra viktigaste tillväxtmarknader och Asien ett mål på lite längre sikt.

Cellavision grundades 1994 baserat på en idé som tagits fram av entreprenören Christer Fåhraeus. 2001 började bolaget sälja sina produkter. Cellavision har sitt säte i Lund och dotterbolag i USA, Kanada och Japan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064