23948sdkhjf

Har du också drabbats av nån-annan-ismen?

Ska man överleva gör man bäst i att se sanningen i vitögat.
Jag lovar att du hört det förut. Det finns för lite riskkapital, för okunniga riskkapitalister, för mycket regelverk, för dåligt forskningsklimat, för lite politiska satsningar. Följt av storslagna ord om att något måste göras NU, annars kommer det i framtiden inte att finnas några företag som kan ta fram botemedel och lindring mot sjukdomar.

Det är så det låter när man beskriver life science-branschen och i stora drag är det samma bild som återigen målas upp i Ernst & Youngs omfattande rapport om världsläget för biotech-branschen (läs mer i denna artikel) . Men det finns en uppfriskande slutsats i rapporten: Inget av detta kommer att ändras, därför gör alla i branschen bäst i att anpassa sig till verkligheten. Slutsatsen kan tyckas självklar, men faktum är att life science-branschen tycks hårt drabbad av nånannanismen. Det finns alltid ”nånannan” som kan hållas ansvarig för att resultaten uteblir.

Egentligen är det inte så konstigt att farsoten spridit sig just här. I grunden består life science-branschen av företag som kämpar för att bota eller lindra sjukdomar. Det är kraftfullt och oantastligt. Runt branschen samlas därför politiker, myndigheter och lobbyister som alla bygger sin retorik på att det är en livsviktig bransch som samhället måste satsa på. Allt det är naturligtvis sant. Men det skapar också ett klimat av ord och åter ord där alla vill väl, men där ingen har kraften att åstadkomma någon revolution. Ett forskande bolag som verkar i den här miljön blir ständigt påmint om att branschen borde ha det bättre.

Självklart ska diskussionen om branschens politiska och ekonomiska förutsättningar föras hela tiden. Men risken är att de ständiga tillropen om hur det borde vara skymmer sikten. Allt för många affärsmodeller har skapats just utifrån tanken om hur det borde vara. Att det borde finnas någon som är villig att betala för varje vetenskapligt framsteg. Det är en inställning som är lätt att förstå och ställa sig bakom, men den leder inte framåt.

Det är här som Ernst & Youngs slutsats är uppfriskande. All fakta finns egentligen på bordet. Det är tufft i den här branschen och omständigheterna är kända och hyfsat stabila. I sin rapport ger de ett par förslag på alternativa vägar runt dessa omständigheter, men det är egentligen huvudbudskapet som är det viktiga. Ska man överleva gör man bäst i att se sanningen i vitögat. Därifrån kan man sen fatta beslut utifrån den verklighet som råder, och inte utifrån den idealiserade värld som alla pratar om.

_________________________________________

Ingrid Stenberg

Chefredaktör Biotech Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063