23948sdkhjf

Twinrix-reklam frias

Är inte könsdiskriminerande, enligt reklamombudsmannen.
Glaxo Smith Klines reklamfilmer om hepatitvaccinet Twinrix anmäldes till reklamombudsmannen för könsdiskriminering. Nu frias de.

Glaxo Smith Kline har marknadsfört sitt resevaccin Twinrix för förebyggande behandling av hepatit-virus bland annat genom två reklamfilmer. I den ena filmen figurerar två kvinnor som provar bikinis och accessoarer i ett omklädningsrum och efter tio sekunder visas texten “Ska du ut och resa?”. Texten följs av en speakerröst som säger “Tänk på att hepatit A och B finns i stora delar av världen. Vaccinera dig med Twinrix så är du skyddad”. I den andra filmen figurerar tre män som provar solglasögon hos en optiker vilket följs av samma text och speakerröst som i den andra reklamfilmen.

Reklamfilmen anmäldes till reklamombudsmannen och anmälaren skrev att filmerna “inte kändes rätt ur genus/jämställdhetsperspektiv” och ställde sig frågande till varför kvinnorna skulle vara så lättklädda när männen inte var det.

Enligt reklamombudsmannens regler ska varje reklamfilm bedömas var och en för sig vilket gjorde att reklamfilmen med männen och solglasögonen friades utan större överläggning. Vad gäller den andra reklamfilmen anser reklamombudsmannen att kvinnorna och accessoarerna visar att de ska iväg och resa och att de därför kan behöva resevaccin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083