23948sdkhjf

En fundering över dagens marknad

För många nylanseringar av svenska innovationer sker utanför Sverige.
Vi lever förvisso i en global värld och Sverige är ett litet land men det är tyvärr inte enbart de bidragande faktorerna. Faktum är att det finns en begränsad villighet och ambition att ta till sig nya innovativa lösningar i Sverige.

Ett exempel på det är de framgångsrika företagen Cellartis, numera Cellectis, och Denator, vars första produkter såldes utanför Sverige. Deras berättelser stämmer också väl överens med bilden av att Sverige är ett land med mycket forskning och utveckling, många uppfinningar och patent, men när det kommer till att ta steget fullt ut blir det genast svårare. Den svenska marknaden är inte allt för sällan tveksam till innovationer. Lika positivt som ordet låter för vissa, lika negativt låter det för andra – nytt, förändring, erfarenhet saknas, merarbete. Här behövs en attitydförändring och ändrade strukturer så att det blir lönsamt att våga testa de nya möjligheterna.

Många life science-företag i Sverige kommer direkt ur akademin – en uppfinning, en patenssökt idé, och några duktiga forskare som överger den trygga akademin och ger sig ut i det okända. Många gånger saknas erfarenhet av industrin. Dessutom måste forskaren ha klart för sig att en fantastisk uppfinning inte blir mindre fantastisk för att man transformerar den till ett säljbart skick.

För att få dessa uppfinningar till att transformeras till

livskraftiga företag är tillgången på kapital essentiell.

Hur får vi investerarna att satsa hela vägen? Spridandet av risker kan vara ett sätt, speciellt under tidiga forskningsstadier. En annan väg kan vara att ha parallella produkter där någon eller några redan är ute på marknaden och genererar intäkter medan nya innovationer kan utvecklas.

Ytterligare en möjlighet som visat sig framgångsrik är de små bolag som uppstått efter avknoppning från redan existerande bolag. I de fallen följer ofta kompetens med in i det nya bolaget och man har ibland även omgående en framtida samarbetspartner.

Saeid Esmaeilzadehs , vd på bolagsinkubatorn Serendipity Innovations, grundfilosofi är att en viktig del i verksamheten är att ha med en potentiell kund redan från starten. Kunden är med i utvecklingen av produkten och på så sätt utvecklas en produkt som redan är efterfrågad av marknaden och möter dess behov. Att ha med någon från början som är intresserad av uppfinningen och som har ett behov av innovationen stärker affärsmöjligheterna.

I mina kontakter med affärsänglar framkommer också att en central faktor som begränsar intresset för nyinvesterin-gar är behovet av högspecialiserad kompetens då flertalet life science-produkter är komplexa. Det är även så att marknaden, där dessa produkter ska avsättas, ibland är både hårt reglerad och trög.

Detta sammantaget gör att helheten blir komplicerad och ibland svår att göra begriplig, än svårare att kommunicera.

Det är en förändringens tid. Vi måste tänka nytt. Nytt investerarfokus, nya affärsmodeller, nya säljstrategier. Vi kan visa på goda exempel. Vi skapar forum för att mötas för vi tror att flera hjärnor tillsammans kan tänka större tankar, har mer erfarenhet och kan se fler möjligheter för att tillsammans skapa framtidens innovativa lönsamma företag!

Johan Järte,

vd Sweden Bio

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064