Målmedvetenhet och strategi viktigt för att lyckas med lanseringen
Medivirs läkemedelskandidat TMC435 för behandling av hepatit C utvecklas i dag i klinisk fas III. Men bolaget har redan börjat förbereda inför lanseringen.
- Det är viktigt att börja tidigt och att sätta upp en målmedvetenhet och en genomtänkt strategi för lanseringen av en läkemedelskandidaten redan när den är i tidig fas i utvecklingsprocessen. Nyckeln är att göra mycket förarbete med marknadsundersökningar och att bygga nätverk och träffa opinionsledare, säger hon.
Genom samarbetsavtalet fick Johnson and Johnson rättigheter att sälja TMC435 i nästan hela världen. Rättigheterna för TMC435 i Norden behöll Medivir själva, det har de gjort med samtliga av sina elva utvecklingsprojekt. Lanseringsförberedelserna för TMC435 görs i princip parallellt på Johnson and Johnson och Medivir, men eftersom att marknaderna är så olika ser arbetet väldigt olikt ut menar Birgitta Wikman Erlandson.
- I arbetet inför en marknadslansering spelar den lokala förankringen väldigt stor roll, säger hon.
- När ett läkemedel ska börja testas i klinik finns det många aspekter som spelar in i valen på vilka länder man förlägger studierna i. Redan här är det viktigt att tänka marknad och att ha klinisk erfarenhet på hemmamarknaden redan i tidig fas för att kunna föra en dialog med både sjukvården och patienterna. I slutändan är det ändå de som betalar för produkten.