23948sdkhjf

Få life science-bolag satsar på CSR

Endast tolv av 55 börsnoterade life science-företag har en strategi för ansvarsfullt och hållbart företagande. Ett skäl är att kärnverksamheten kräver för mycket fokus.
När APL kallade till årsstämma i mitten av april passade de på att också arrangera ett seminarium om grönare läkemedel. Mötet var ett led i APL:s vilja att profilera sig som ett ansvarstagande företag. Anledningarna är framför allt två. Dels är staten ägare och den kräver av alla sina företag att de har en tydlig strategi för hållbarhet. Dels är det kunderna.

– Vi märker att de stora läkemedelsföretagen är enormt noga med frågor om miljö och ansvarstagande. Det är framför allt de som driver på den här utvecklingen, de mindre forskande företagen har inte samma fokus, säger Eva Sjö-kvist Saers, vd för APL.

Den bilden bekräftas från flera håll. En genomgång som Biotech Sweden har gjort av de börsnoterade life science-företagens webbsidor och årsrapporter visar att engagemanget i hållbart företagande är begränsat. Av totalt 55 företag är det tolv som har en uttalad CSR- eller hållbarhetsstrategi. Ytterligare tolv nämner kort på sina sajter eller i sina årsredovisningar att de på ett eller annat sätt arbetar för att minimera sin miljöpåverkan. De resterade 31 företagen uttrycker inget engagemang i hållbart företagande. Samtidigt meddelar i stort sett alla att de arbetar för att förbättra människors hälsa.

– Det är klart att man hellre hade sett att 100 procent hade en uttalad strategi, men det är inte så konstigt att det inte är fler. Många av bolagen är små, och de har ofta tillräckligt med att få ihop vardagen. Många jobbar säkert också med de här frågorna utan att skriva om det, säger Johan Järte, vd för Sweden Bio.



Bengt Mattson har
arbetat med miljö- och CSR-frågor i 15 år, främst på Pfizer Sverige, men på senare tid även som handläggare på Lif. Han delar bilden att många mindre life science-företag har en bit kvar inom hållbart företagande. Han tror att många skulle vinna på att ha en tydligare CSR-strategi.

– Gör man det rätt finns det mycket att vinna på en bra CSR-strategi. Det kan vara en möjlighet att nå ut i nya sammanhang där det kan finnas intressenter och oväntade investerare, säger han.

Den vanligaste missen företag gör är att de inte kopplar sitt CSR-arbete till resten av verksamheten.

– Att slentrianmässigt skänka pengar till välgörenhetsorganisationer är inte att arbeta med CSR. Du måste hitta kopplingen till din affär, ditt engagemang ska styras affärsmässigt. Jag tycker att ansvarsfullt företagande ska handla om vad företaget kan göra tillsammans med samhället.

Bengt Mattson tar som exempel att ett företag som utvecklar hiv-läkemedel kan ha som del i sin CSR-strategi att engagera sig i en patientförening för hiv. På så sätt skulle företaget förstärka sitt engagemang för patienterna och också få kontakter med patienter inför kliniska prövningar och liknande.

Men det är sällan sådana projekt som företagen lyfter fram. I de tolv strategier som finns hos de noterade life science-bolagen är det i stället miljöfrågorna som dominerar. Mycket händer också inom det området, Läkemedelsverket driver till exempel linjen att det ska bli möjligt för EU-kommissionen att säga nej till ett läkemedel om det visar sig vara alltför skadligt för miljön. Lagstiftning kan i sig tvinga fram medvetenhet hos företag, men Bengt Mattson tycker samtidigt att företagen ska fortsätta fokusera på kärnverksamheten.

– För de mindre bolagen ska huvudmålet vara att hitta en substans som är effektiv rent medicinskt i första hand. Men om man under utvecklingen till exempel kan formulera läkemedlet på ett alternativt sätt som gör det lika effektivt men mildare mot miljön så är det ett plus i förhandlingar med större bolag och andra investerare. Men det är viktigt att komma ihåg att det här är en pusselbit bland många andra, det är inte avgörande på något vis.

Varför har ni en CSR-strategi

- och vad gör ni?
Scott Myers, vd, Aerocrine ... Svein Mathisen, vd, Bioinvent ... David Rönnberg, vd, Bringwell ... ... som i sin plan bland annat skriver att deras produkter ska ha lång hållbarhet.

– Vi är ju ett företag som arbetar för männi-skors hälsa och det är i sig ett ansvarstagande. Men vi ska också göra det på ett sätt som är etiskt och bra hela vägen. Därför har vi satt ihop en CSR-plan och för mig är det självklart det enda sättet att driva företaget på. Även om vi är ett litet företag arbetar vi globalt och vill göra det tydligt för alla vi möter att vi är ett etiskt företag.

– När vi till exempel köpte nya möbler till ett nytt kontor i USA såg vi till att de var gjorda i ett miljömässigt bra material och var återvinningsbara. Vi håller också koll på hur sammansättningen ser ut mellan kvinnor och män, att lönenivåerna är rättvisa och så vidare. Och att släcka lampor när ingen är i lokalerna sparar ju oss dessutom pengar. I vår plan ingår också att vi ska sälja våra produkter på ett etiskt sätt.

– Att det skulle vara dyrt och ta tid att tänka på de här frågorna är bara en dålig ursäkt. Det sparar oss ofta pengar eftersom vi till exempel får en personal som är lojal och vi inte behöver rekrytera särskilt ofta. Jag ser det som en av fördelarna med att leda ett litet företag, här kan jag verkligen bygga ett företag som jag står för. ... som enligt sin strategi bland annat ska samverka med det närliggande samhället genom att dela med sig av erfarenhet och kompetens till bland annat Lunds universitet.

– Det är viktigt för ett bolag som vi att visa att vi agerar på bred front. Vi har valt att fokusera på de områden som vi tycker stämmer överens med vår verksamhet och vår värdegrund.

– Det är sällsynt att investerare frågar något om det här, men däremot märker vi att affärspartners tycker det här är viktigt. De stora bolagen ser gärna att deras partners tar ansvar för etik och miljö, vissa ställer det till och med som krav.

– Eftersom vi valt att fokusera på frågor som ändå finns i vår värdegrund och som många gånger vuxit fram i det dagliga arbetet så är det inte särskilt svårt att leva upp till de här principerna, det faller sig naturligt.

... som driver projekt Zimlat, som är en by i Kenya där de bygger brunnar och skolor.

– Projektet följde med när vi köpte Hela Pharma 2006 och vi ville fortsätta med det och ytterligare öka resurserna. Vi jobbar med hälsa som ska skapa ökat välbefinnande och tycker det här går i linje med den idén. Det är också ett sätt att ge tillbaka en del av vår vinst till samhället, vi investerar ungefär 600 000 kronor per år.

– Det är inget vi använder i vår marknadsföring och det påverkar inte heller vår försäljning. Men det ger företaget seriositet och visar att vi bryr oss om människor. För oss var det också viktigt när vi köpte Hela Pharma att vi fortsatte stötta ett projekt som de anställda där trott på och byggt upp.

– Generellt sett tycker jag att man ska satsa på projekt och frågor där man jobbar förebyggande. Det är lätt att företag väljer att satsa på projekt där de nästan ber om ursäkt för vad de som företag orsakat från början, som när man köper regnskog för att kompensera för utsläpp eller liknande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064