23948sdkhjf

Så skapar du din framtid

Nu när de flesta stora bolag definitivt lämnat Sverige är vi ännu mer beroende av att små och medelstora företag lyckas i sin etablering.
Vi är alla medvetna om det – svensk life science-industri är i omvandling. Men vi vet också att förändring skapar möjligheter om den hanteras rätt. Nu när de flesta stora bolag definitivt lämnat Sverige är vi ännu mer beroende av att små och medelstora företag lyckas i sin etablering, utveckling och internationalisering. Och, internationellt måste man tänka från dag ett. Få life science-bolag har en hemmamarknad som är tillräckligt stor.

Det pratas ofta om Kunskapssverige och kunskapsintensiva företag – detta är Framtidssverige.



Det sägs också
att vi generellt är duktiga på innovationer och produktutveckling men brister i marknadsetablering och internationalisering.

Vi stimulerar till upptäckter och innovation genom olika innovationssatsningar, men behöver ytterligare förbättra förutsättningarna för att innovationerna skall bygga företag som växer i Sverige. Vad är det då som fattas, var finns potentialen?

Kunskap inom livsvetenskaperna är inte endast forskning och utveckling. Kunskap är också en förståelse för omvärlden och företagets förutsättningar för att kunna utvecklas och växa: teknikens/produktens fördelar, konkurrenssituationen, marknadspotentialen och hur man bäst navigerar för att snabbt och kostnadseffektivt nå en internationell marknad via regulatoriska godkännanden och subventioneringskriterier.

Och det är inte bara hur omvärlden ser ut i dag som man måste förstå. Man måste även förstå hur den kommer att kunna utveckla sig de kommande fem till 15 åren, annars kan man missa stora möjligheter. Eller göra dyrbara felsatsningar.

Kunskap om sin omvärld och övergripande trender är grundläggande för att rätt strategiska beslut ska kunna tas. Det är också en förutsättning för att kunna attrahera externt kapital till utveckling av nya produkter. Trots det är det få mindre och nystartade företag som lägger resurser på omvärldsanalys innan investeringar sker i utveckling av nya produkter, investerin-

gar som ofta måste löpa under många år.



För att lyfta fram
behovet av bättre beslutsunderlag har ett nytt forskningsinstitut inom omvärlds- och framtidsanalys bildats, Life science foresight institute. Målet är att erbjuda små innovationsföretag det stora bolagets fördelar när det gäller att skaffa internationell information som beslutsunderlag.

Men det finns också en stor potential för omvärldsanalys och framtidsstudier inom strategisk forskning och regional utveckling.

Huvudmän inom sjukvård, myndigheter, forskningsfinansiärer och försäkringsbolag behöver i god tid förstå de förändringar som sker.

En trend som radikalt förändrar förutsättningarna för life science-företag är individualiserad medicin.

Det påverkar inte bara företag inom läkemedelsutveckling, diagnostik och forskningsverktyg utan även sjukvården. Med möjligheterna att individanpassa behandling kommer krav på att visa både patientnytta och kostnadseffektivitet i behandlingen.

En annan trend är avancerad vård i hemmet. Frågan drivs både av patientens behov av att leva ett så normalt liv som möjligt och sjukvårdens behov av att begränsa kostnaderna.

Det öppnar upp fantastiska möjligheter för nya produkter och tjänster från till exempel medicinteknik- och informations och kommunikationsföretag, liksom nya organisationsstrukturer inom sjukvården.

En tredje trend som börjar synas inom and-ra områden är användningen av öppna källor och öppen innovation. Hur kan life science-industrin, som traditionellt bygger sina värden på patent och skyddad information, förhålla sig till nya modeller som kan påskynda och effektivisera innovation och utveckling?

Förståelsen för dessa och andra trender, och hur man kan medverka i förändringen, är en viktig pusselbit i att skapa en stark framtid inom svensk life science.

________________________________________________

Paula Zeilon, chef för Life science forsight institute i Lund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141