Allenex-bolag får order på ny marknad
Vinner 24-miljonersupphandling i Frankrike.
Olerup är ett transplantationsbolag som utvecklar en lösning för typning av human leucocyte antigen, HLA, som används för att matcha donator och mottagare vid transplantationer. Bolaget har redan i dag försäljning i Frankrike, och med upphandlingsavtalet utökar försäljningsvolymen.
- För Olerup innebär detta merförsäljning och visar att produkterna och tillhörande mjukvara är av bra kvalitet, har ett bra pris och är konkurrenskraftiga. Ur Allenex synpunkt är det viktigt för vårt rykte på marknaden och visar att vårt dotterbolags produkter är bra, säger Anders Karlsson, vd på Allenex.
Inom blodcentralsorganisationen EFS ingår 17 transplantationslaboratorier som alla kommer att köpa in Olerups produkter. Laboratorierna kommer att handla till ett uppskattat värde om sex miljoner kronor per år under fyra år, vilket värderar affären till 24 miljoner kronor för de svenska bolagen i affären.
- 24 miljoner kronor är vad vi får genom upphandlingsavtalet, sen har vår distributör Bionobis fått en marginal av det, säger Anders Karlsson och förtydligar:
- I och med att vi redan har försäljning på den franska marknaden innebär det här avtalet en nettoökning på tre miljoner kronor per år, då vi redan i dag säljer för tre miljoner årligen. Hade vi å andra sidan inte fått upphandlingen hade det inneburit en förlust på tre miljoner kronor.
Anders Karlsson menar att det är viktigt med lokal förankring på andra marknader och det är distributören, det franska bolaget Bionobis, som fört dialogen med blodcentralorganisationen.
- Självklart hänger det mycket på produktens kvalitet och teknik, men det är också viktigt att ha lokal support på plats.
Olerups produkter säljs i hela Europa och i USA.