23948sdkhjf
Annons

Pressmeddelande om läkemedel olagligt

Förvaltningsrätten konstaterar att Boehringer Ingelheims pressmeddelande är att betrakta som reklam och är därmed olagligt.
I september 2011 förbjöd Läkemedelsverket ett pressmeddelande från Boehringer Ingelheim. Pressmeddelandet handlade om att Boehringen Ingelheim ansökt om ett nytt lägre pris för Pradaxa. I pressmeddelandet lyfter de fram fördelar med behandlingen jämfört med alternativa behandlingar av förmaksflimmer. Läkemedelsverket ansåg att pressmeddelandet var formulerat som reklam och eftersom journalister inte har förskrivningsrätt var texten också att betrakta som reklam riktad till allmänheten. Eftersom det är förbjudet enligt Läkemedelslagen att marknadsföra receptbelagda läkemedel till allmänheten dömde Läkemedelsverket Boehringer Ingelheim till ett vite på 750 000 kronor.

Företaget överklagade beslutet till Förvaltningsrätten med argumenten att pressmeddelande inte är marknadsföring och att det inte heller är riktat mot allmänheten.

Förvaltningsrätten går i
sin dom igenom de olika aspekterna i rättsfallet och konstaterar att pressmeddelandet, så som det är skrivet, ska betraktas som marknadsföring. De skriver också att det inte funnits några hinder för vem som helst att ta del av informationen och att den därför ska anses vara riktad mot allmänheten. Enligt lagen finns det inga mellanting mellan allmänhet och förskrivare vilket innebär att journalister placeras i kategorin allmänhet.

Förvaltningsrättens slutsats
blir därför följande:

”Förvaltningsrätten finner vid en sammanvägd bedömning att pressmeddelandet ifråga utgör marknadsföring på grund av syftet med informationen, sambandet med kommande godkännande av läkemedlet för en ny indikation samt att informationen varit tillgänglig för vem som helst. Spridningen av informationen syftar till att främja förskrivning, leverans, försäljning eller konsumtion av läkemedel.”

Lif reagerar starkt på domslutet.

– Vi är mycket besvikna över den bristande analys förvaltningsrätten i Uppsala gör i dagens dom i det så kallade pressmeddelandemålet mellan Läkemedelsverket och Boehringer Ingelheim. Domstolen har valt att helt bortse från tydlig och sedan länge etablerad praxis att pressmeddelanden som publiceras för journalister i särskild anvisad länk inte utgör marknadsföring, säger Anders Blanck, vd för Lif, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Annons
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Sänd till en kollega

    0.063