Triss i avtal för Contextvision
Medtechbolaget Contextvision har slutit exportavtal med tre nya mammografikunder i Asien.
– Mammografi är ett mycket utmanande område, eftersom det oftast rör sig om screeningprogram. Radiologerna vill ha en detaljerad bild som ska gå att analysera på kort tid, säger Anita Tollstadius, vd på Contextvision.
Detaljerna kring avtalen vill företaget dock hålla hemliga.
– Ja, av hänsyn till våra kunder så vill vi inte gå ut med varken namn på köparna eller siffror på hur mycket avtalen är värda. Vad jag kan säga är att alla tre bolagen finns i Asien och att de är tillverkare av flera modaliteter, bland annat digital röntgen.
Enligt Anita Tollstadius har mammografi blivit ett hett område de senaste åren.
– På mässan China International Medical Equipment Fair förra året var det tre bolag som visade upp hårdvarulösningar för mammografi, i år har antalet vuxit till tio stycken, så det händer en hel del inom det här området just nu.
– Förutom själva programvaran ingår också vår expertis i avtalet, vi skräddarsyr mjukvaran så att den passar kundens hårdvara och olika applikationsområden, säger Anita Tollstadius.
Contextvision som har kontor i Stockholm och i Linköping utvecklar mjukvara till ett antal olika typer av medicinsk bild, exempelvis digital röntgen- och ultraljudsutrustning. Företaget bildades 1989 och har filialer i Asien, USA och Ryssland.