23948sdkhjf

Mer jobb med nya avfallsregler

Just nu arbetar EU:s medlemsländer med att implementera den uppdaterade versionen av Weee-direktivet, som reglerar avfallet av elberoende produkter. I den nya upplagan decentraliseras tillsynsansvaret för dessa produkter och exporterande medicinteknikbolag måste framöver svara inför myndigheterna i varje land där bolaget har försäljning.
DEN FÖRSTA versionen av Weee-direktivet implementerades 2005 med syfte att minska avfallet av elektriska och elektroniska produkter inom EU. I dagsläget innebär det att företag som

säljer sådana produkter årligen rapporterar försäljningsvolymen, inrikes och för exporterade varor till tillsynsmyndigheten i sitt land, men detta ses nu över.

– Tanken med rådande direktiv var att tillsynsmyndigheten i varje land i sin tur skulle kommunicera försäljningsvolymen vidare till tillsynsmyndigheten i det land bolagen exporterade till. Men detta har inte fungerat, då det saknats resurser för ett sådant system, säger Lars Eklund på Naturvårdsverket, som är den svenska tillsynsmyndigheten.

Ansvaret flyttas

I det uppdaterade Weee-direktivet kommer ansvaret istället att flyttas över till företagen och inrapporteringen decentraliseras.

– Detta innebär till exempel att ett svenskt företag som säljer varor till Tyskland måste rapportera försäljningsvolymen direkt till tyska myndigheter, säger Lars Eklund.

Som grädde på moset decentraliseras också tillsynsansvaret, vilket kommer att ställa nya krav på bolagen.

– Eftersom den tyska tillsynsmyndigheten då inte kan ställa krav på företag som inte är etablerade i landet kommer de kräva att företaget har utsett ett ombud som kan sköta kontakten, säger Lars Eklund.

Formuleringen kring vad ett ombud är, enligt Lars Eklund, ännu otydlig men ska innebära att företagen måste utse en fysisk eller juridisk person som kan uppvisa dokumentation om tillsynsmyndigheten det krävs. Inom ramen för Weee gäller att vissa företag att ska vara anslutna till insamlingssystem. Företag inom hemelektronik är till exempel anslutna till Elkretsen som ska göra det enklare för gemene man att lämna in förbrukade elartiklar. Inom medicinteknik finns i dag inga krav på att företag är anslutna till insamlingssystem eftersom det sällan är privatpersoner som köper produkterna. Det är dock föreslaget att även medicinteknikföretag ska anslutas till insamlingssystem, något som Naturvårdsverket är kritiska till.

– För medicinteknik är vården den största slutkunden och sjukhusen upphandlar själva avfallshantering från speciella företag och det fungerar bra i Sverige. I andra länder fungerar det kanske inte lika bra och därför har krav på insamlingssystem kom-

mit upp. Men det säger sig självt att det inte är lämpligt att vissa produkter, till exempel medicintekniska, hamnar på en avfallsstation, säger Lars Eklund.

Han tror att man i Sverige skulle fortsätta med avfallshanteringen via sjukhus även om kravet går igenom, men det skulle innebära dubbla kostnader.

– Det är onödigt om företagen tvingas ansluta sig till insamlingssystem och betala avgift för det när produkterna ändå inte hamnar där, säger han.

– Är jag en svensk producent som säljer produkter till 27 olika EU-länder så får jag dessutom jobba rätt mycket för att förstå och hitta insamlingssystem i varje land.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072