23948sdkhjf

Spel vägen till bättre hälsa

På Digital Health Days berättade gamificationexperter hur spel kan användas för att lösa medicinska problem och motivera folk att hålla god hälsa.
Mobilspel för att utveckla nya cancerbehandlingar, datorspel där spelare hjälper läkare att sätta diagnos på malariapatienter och forskare som genom datorspel lyckas bestämma formen på aids-virus. Exemplen är många där spel och lekar är svaret på medicinska problem. Under Digital Health Days, en tvådagarskonferens som just nu hålls på Stockholmsmässan, fokuserar flera programpunkter på hur knepiga forskningsgåtor kan lösas genom att med spel motivera folk att samla sina krafter.

- Det finns många komplicerade och komplexa frågor som kan ta lång tid att finna svar på. Att lägga till spel i redan befintliga system är det bästa sättet att skapa långtidsmotivering, sade Ola Jansson, expert på gamification på Stark Corporate Communication.



Även utanför
den medicinska forskningen visar sig spelinslaget vara användbart. Spel för att få människor att själva upprätthålla god hälsa har blivit allt vanligare. Löpare loggar sina springturer och personer som vill kontrollera vikten registrerar sina måltider. Men det finns också mer terapeutiska appar som exempelvis mäter blodsockernivåer som hjälper diabetespatienter i vardagen och mätsystem som anpassas till spel där vinnaren håller jämt nivå. Genom att addera spelsinne till arbetet med att hålla sig frisk kan man motivera dem som inte annars nappar på hälsomålet, påpekar Ola Jansson.

- Det spelar ingen roll om du får en siffra på ett värde som du bör ha om du inte förstår vad siffran ska vara bra för. Genom att förmedla förståelsen, genom exempelvis ett spel, kan man motivera även barn att hålla god hälsa.

- Det funkar inte längre att muta någon till att göra tråkiga saker. Lösningen är att bygga upp ett så spännande spel att folk gör det frivilligt, som att gå ned i vikt, sluta röka eller träna för att bli starkare eller smartare.

Datorspel i den medicinska forskningen är också ett lysande exempel på crowdsourcing, där ett flertal individer i samlad kraft tacklar uppgifter som för en ensam individ skulle ta lång tid att knäcka. I datorspelet Foldit lyckades helt vanliga dataspelare tillsammans med virusforskare bestämma formen på ett av de virus som orsakar aids, M-PMV-viruset, på tre veckor. En gåta som virusforskare dittills försökt lösa i 15 år.

Men i spelprogrammerarnas värld handlar det inte bara om att vinna utan snarare att hitta sätt att motivera spelarna att fortsätta försöka övervinna hindren.

- Du kan försöka lösa svåra problem på två sätt. Antingen jobbar du hårt, eller så gör du problemet till en utmaning och bygger upp lösningen som ett spel, sade OlaJansson.

Han får medhåll av Sara Jansson på Dice.

- Om du har något du ständigt kämpar för är du mer motiverad. Det ligger i spelets fundament.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.077