23948sdkhjf

Internet vägen för nischade studier

Allt fler patienter håller sig uppdaterade och söker information om sin sjukdom på egen hand. För de forskande bolag som vill testa läkemedel inom nischindikationer kan därför internet bli guldgruva.
Det svenska bioteknikföretaget Index Pharmaceutical är i klinisk fas III med sin läkemedelskandidat Kappaproct, som utvecklas mot svår ulcerös kolit, en kronisk sjukdom som orsakas av inflammation i tjocktarmen. Nyligen togs den sista patienten in i studien och ungefär en tiondel av de totalt 130 patienterna har rekryterats via internet. Men att rekrytera patienter via nätet fanns inte med i ursprungsplanen när bolaget började planera sin fas III-studie. Av en händelse satt en av företagets investerare också som investerare i mjukvarubolaget Trialbee, och på så vis fick forskningsbolaget upp ögonen för dem. Trialbee utvecklar en nätbaserad patientrekryteringstjänst och fick under hösten 2012 finansering från Industrifonden.

- Vi tyckte affärsidén var intressant och var nog en av deras tidigaste kunder, säger Jesper Wiklund, vd på Index Pharmaceuticals.



Patienterna till fas
III-studien rekryterades från sju länder i Europa: England, Frankrike, Tyskland, Polen, Tjeckien, Ungern och Italien. För att göra det använde sig Index Pharmaceuticals av en vanlig CRO, men efter att samarbetet med Trialbee hade inletts började patienter även söka sig till bolagets studie på egen hand via internet.

- Ungefär tio procent av patienterna kom via internetrekryteringen. Det kanske inte låter som så många, men med den rekryteringshastighet vi höll hade vi fått hålla på ett par veckor längre för att få in alla patienter. Nu kunde vi starta studien tidigare.

Jesper Wiklund tror att internetrekrytering är särskilt bra vid studier inom snäva indikationer med små patientgrupperna.

- Det är inom sådana terapiområden som rekryteringstjänsten har störst potential. I de nischade studierna är varje extra patient mycket mer värd än inom större indikationer, som till exempel högt blodtryck där ett center kan få in 50 patienter på en dag.

- De flesta patientgrupper är numera ganska bevandrade på nätet. De informerar sig mycket om sin sjukdom och kan lätt hitta in till studien om man marknadsför den rätt.

Fas III-studien inom ulcerös kolit pågår nu och patienterna följs upp under ett år. Resultat väntas under andra kvartalet 2014.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079