Problemlösning på nätet
Ny plattform ska föda nästa generations innovationer.
- Jag har träffat flera företag från medtech-branschen som är intresserade men jag kan inte säga något förrän det är klart. Men det kommer säkert upp något medtech-projekt snart, säger Jacob Westerlund, vd och en av grundarna till Crowding.
Till plattformen vänder sig företag som har ett problem, eller en utmaning, som de vill ha hjälp med. Lantmännen försöker konvertera folk att använda ett miljövänligare alternativ än bensin till gräsklipparen, Munktell Science Park vill ha hjälp med att ta fram framtidens cykelliknande transportmedel och Hungerhjälpen vill slå igenom under politikerveckan i Almedalen till en liten budget. Projekten är vitt spridda men tillvägagångssätten är densamma. Företagen beskriver sin utmaning och öppnar portarna för idéer utifrån. Vartefter idéerna tar form och lösningar börjar utkristalliseras stoppar företaget in pengar som belöning till de idéer som går vidare. I slutfasen står företaget och tar emot lösningen.
Vilka är det som ska hjälpa till i projekten?
- Vem som helst kan komma in och bidra med sin kompetens. Men vi tar också kontakt med lämpliga personer utifrån företagens önskningar, säger Jacob Westerlund.
Grundarna till Crowding kommer från Stockholms universitet och plattformen har formats inom ramarna för SU Innovation, med stöd från företagsinkubatorn Sting. Målet är att bli den självklara plattformen för öppen innovation och ge företag möjligheter att snabbare nå marknaden med nya produkter och tjänster.
- Det är den nya generationens innovationer. De är öppna, digitala och globala.