Vitrolife fokuserar på tillväxtmarknader
På torsdagen presenterade Göteborgsbolaget Vitrolife siffror för helåret 2013 samt fjärde kvartalet samma år. Under en telefonkonferens gick bolagets vd Thomas Axelsson och finanschefen Mikael Engblom genom bolagets siffror.
För fjärde kvartalet 2013 redovisade bolaget ett resultat efter skatt på 15 miljoner kronor, vilket var noll under samma kvartal föregående år. Resultatet per aktie uppgick till 0:77 kronor (-0:01).
Nettoomsättningen uppgick under det fjärde kvartalet till 124 miljoner kronor, mot föregående års omsättning som var 98 miljoner kronor för samma period.
- Det har varit ett år med stor tillväxt i försäljningen, kommenterade Thomas Axelsson, under telefonkonferensen.
Under helåret 2013 ökade bolagets försäljning med 29 procent i lokala valutakurser och uppgick till 453 miljoner svenska kronor. Detta kan jämföras med försäljningen från föregående år som landade på 362 miljoner kronor.
Tillväxten i USA är var 1,2 procent, vilket var lägre än tillväxten i EMEA-regionen som innefattar länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. På EMEA-marknaderna steg försäljningen med 25 procent enligt svensk valutakurs och bolaget sålde totalt för 63 miljoner kronor mot föregående års försäljning på 50 miljoner kronor. Detta på grund av olika faktorer.
- I Spanien har tillväxten tidigare varit låg till följd av den ekonomiska krisen. Men nu har det börjat vända, kommenterade Thomas Axelsson.
För 2014 ser bolaget främst tillväxtmöjligheter på nya marknader och Thomas Axelsson
- Vi räknar med en global tillväxt på 2-3 procent. Vi fortsätter titta på möjligheter på tillväxtmarknader, allt från att öppna nya kliniker men också att registrera fler produkter i Kina och Australien och på så vis kunna uppfylla kundernas behov bättre.
Thomas Axelsson ser möjligheter med förändringarna i Kinas enbarnspolitik, men lyfter också ett varningens finger på ökad konkurrens på marknaden.
- Utvecklingen i IVF-sektorn är viktig för bolagets tillväxt. Vi satsar mycket på tillväxtmarknaderna och Kina är i dagsläget den största marknaden för IVF-behandlingar.
- Vi har dock ögonen på en konkurrent på den kinesiska marknaden som under perioden utökat sitt utbud inom odlingsmedier på den kinesiska marknaden, sa han.
På de mer mogna marknaderna är tillväxtmöjligheterna delvis lägre.
- Klinikerna ökar konkurrensen genom marknadsföring om att de kan genomföra bra IVF-behandlingar, som i slutänden innebär fler barnafödslar per behandling. Bra marknadsföring har vi jobbat på länge och det tror vi är rätt väg för att växa på de mogna marknaderna, sa Thomas Axelsson.
Under året har Vitrolife gjort flera strategiska avtal, dels det utökade samarbetet med labtech-bolaget Biolamina, dels förvärvet av danska Hertart. Bolaget har också fokuserat kring integreringen av Cryo Management som förvärvades i slutet av 2012. Under presskonferensen gjorde bolaget klart att strategin för partnerskap kommer att fortsätta även under 2014.
Under 2013 har bolaget också investerat resurser och energi att bygga upp en plattform för IVF-produkter. Detta hoppas Thomas Axelsson ska generera vinst under 2014.
Vitrolifes produktenhet för engångsprodukter, Labware, nedjusterade bolagets resultat för helåret då bolaget gjorde en nedskrivning på nio miljoner kronor för affärsområdet.
- Bakgrunden till nedskrivningen är att vi sedan ett par år tillbaka sett över Labware-enheten. Under det fjärde kvartalet 2013 beslutade vi oss för att göra en nedskrivning på nio miljoner kronor då vi uppskattade att affärsområdet inte skulle leverera de intäkter som förväntats, Mikael Engblom, finanschef på bolaget.