Moberg Pharma ska öka intäkterna
Läkemedelsbolaget Moberg Pharma har lämnat ett år med flera produktlanseringar bakom sig. Nu ska bolaget främst fokusera på att öka ebitda-resultatet. Moberg Pharmas vd Peter Wolpert gav en lägesrapport på Stockholm Corporate Finances Life Science/Healthcare-dag.
Under 2013 köpte bolaget tre receptfria läkemedel från Bayer Healthcare och lanserade en ny produkt mot fotsmärta, Kerasal Neurocream. Dessutom utökade Moberg Pharma distributionsavtalet för den kinesiska marknaden, något Peter Wolpert tror kommer få positiv effekt i nästa årsrapport.
- Moberg Pharma har historiskt sett haft stort fokus på Europa och USA men nu fokuserar vi också på Asien. Det har ännu inte gett några större avtryck på 2013 års siffror men kommer nog att märkas på siffrorna för 2014.
Fokus för 2014 kommer att ligga på att öka bolagets ebitda-resultat, något Peter Wolpert anser det finns bra förutsättningar för. Bolaget rapporterade nyligen siffror från det gågna året och för fjärde kvartalet 2013 hade Moberg Pharma en försäljning på 32 miljoner kronor, vilket är en ökning från samma period under 2012 som var 19,9 miljoner kronor.
- Vi ser goda möjligheter att nå våra finansiella mål, kommenterade Peter Wolpert.
Vad gäller förvärven från Bayer jobbar Moberg Pharma med att ge de tre receptfria läkemedlen en ny kostym. Nyligen tecknade bolaget avtal med en ny CMO som enligt Peter Wolpert ska krympa tillverkningskostnaderna med 25 procent. Därefter ska produkterna börja marknadsföras på nytt efter att inte ha haft någon betydande marknadsföring på flera år.
Moberg Pharma har också ett projekt i pipeline, MOB-015, en nyare formulering av bolagets nagelsvampspreparat som i dag befinner sig i en klinisk fas II-studie där resultat väntas till hösten.