23948sdkhjf

Hallå där Dan Calvo...

...vd på immunoassaybolaget Gyros. Vad ska du tala om på Management Day?
- Jag kommer att fokusera på vikten av att tänka på kunderna när man som företag gör en affärsplan för att utveckla och lansera en produkt eller tjänst. För att belysa detta kommer jag att ge exempel från mina egna erfarenheter och kommer att behandla både utvecklingsfasen och betydelsen av att göra en ordentlig marknadsundersökning. Jag kommer också att ta upp de praktiska aspekterna i en effektiv marknadslansering och det fortlöpande stödet till kunderna.

Vilken är den viktigaste frågan i kommersialiseringsprocessen?

- Det finns många viktiga frågor att tänka vid kommersialisering, men huvudfrågan du måste ställa dig är: kommer tillräckligt många kunder att känna till min produkt eller tjänst, kommer de att förstå vad den betyder för dem och kommer de att betala det pris jag vill ha? Inneboende i denna fråga finns många aspekter att beakta, från att veta vad kunderna gör nu, deras smärtpunkter (som de kanske eller kanske inte inser att de har), trögheten i att få kunderna att ändra beteenden och hur man hittar, attraherar och behåller tillräckligt många kunder. Allt detta oftast inom en mager budget.

Hur påverkar detta ditt ledarskap?

- Som ledare måste du visa hur viktigt det är att ha nödvändig information från kunderna och marknaden och inte förlita dig på "krigshistorier" eller åsikter från opinionsbildare. Som ledare måste du också ställa de rätta frågorna och bidra med att hitta externa resurser för att utveckla affären. Dessutom måste du vara marknadsorienterad och inte teknikcentrerad i ditt tänkande.

Life Science Management Day arrangeras den 25 mars i Stockholm. Läs mer om eventet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078