Orexo byter partner
Det har gått ett drygt halvår sedan det svenska läkemedelsbolaget Orexo lanserade Zubsolv, mot opiatberoende, på den amerikanska marknaden. Nu bryter bolaget med den tidigare lanseringspartnern för att återfå kontroll över säljorganisationen.
Orexo har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Inventiv Health för kommersialiseringen av Zubsolv. Avtalet löper under en treårsperiod och ersätter tidigare avtal, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
- Det nya samarbetet ökar Orexos kontroll över säljorganisationen och säkerställer att Zubsolv får den uppmärksamhet och det fokus som krävs för att maximera produktens potential. Med den nya strukturen på plats, kommer vi kunna agera betydligt snabbare på marknaden och vi ser detta som ett naturligt nästa steg i utvecklingen av Orexo och en viktig drivkraft för tillväxt, säger Nikolaj Sørensen, vd och koncernchef för Orexo, i ett pressmeddelande.
Orexo räknar med att försäljningskostnaderna för Zubsolv i USA över en treårsperiod kommer att minska som följd av det nya samarbetsavtalet med Inventiv Health. Det säger Orexos finanschef Henrik Juuel till Nyhetsbyrån Direkt.
- Kostnaderna är ungefär lika men mekanismerna är annorlunda. Det här blir i långa loppet billigare eftersom vi inte betalar någon bonus till partnern. Sett över tre år blir det definitivt billigare, säger han.
Ett viktigt skäl till bytet av partner är att Orexo inte var helt tillfreds med hur Zubsolv såldes i USA tidigare.
- Vi kunde inte komma överens om hur Orexo skulle få mer kontroll över försäljningen. Man ska göra klart att det viktigaste för oss var att få ut produkten, men nu har vi lärt oss. Nyckeln är att vi nu får mycket bättre kontroll över säljstyrkan och anställer regionala chefer direkt, säger Henrik Juuel.
De engångskostnader för bytet av samarbetspartner som enligt Orexo uppkommer i andra kvartalet vill Henrik Juuel inte specificiera.
- Men det kommer inte att bli ett särskilt signifikant belopp, säger han.
Orexo kommer att stå för rekryteringen av försäljningschefer medan Inventiv Health kommer att ansvara för leda och stötta säljkåren i sitt arbete.
Partnerbytet leder till en del ökade kostnader för Orexo som flaggar för en engångskostnad i samband med bytet av partner under andra kvartalet i år.