23948sdkhjf

Så blir bantade Business Sweden

I somras fick en tredjedel av personalen i den svenska organisationen gå. I det nya Business Sweden som börjar ta form är branschområdena ersatta av geografiska verksamhetsområden.
Det var dagarna innan midsommar som en tredjedel av personalen på halvstatliga Business Sweden fick beskedet att det inte längre fanns några tjänster för dem. Som anledning till neddragningarna angavs de senaste årens negativa resultatutveckling och en misslyckad omorganisation. En av de som fick lämna organisationen var Peter Bramberg, ansvarig för life science-delen på Business Sweden.

Totalt bantades personalstyrkan från 158 anställda till 101. Samtidigt genomfördes en omfattande omorganisation av verksamheten. Den tidigare organisationen baserad på branschområden, där life science var ett, är sedan den 1 juli ersatt med en organisation baserad på sju verksamhetsområden. Av dessa utgörs fem av geografiska regioner och resterande två av områdena ”government affairs” och ”sales and marketing”.

Av de åtta personer som tidigare arbetade inom life science-enheten finns tre kvar i den nya organisationen. Det innebär att branschfokuset inte längre är lika tydligt. Det finns till exempel ingen life science-avdelning att vända sig till med branschrelaterade frågor utan verksamheten är i stället inriktad på de geografiska regionerna.

- Har man till exempel en fråga som rör USA ställer man den frågan till regionansvariga i Sverige som lotsar dig vidare på den aktuella marknaden, säger Mia Bartelson Enayatollah, kommunikationsdirektör på Business Sweden.

Mia Bartelson Enayatollah betonar dock att branschexpertisen kommer att finnas kvar, även om det är i annan form än tidigare.

- Ledningsgruppen håller just på att titta på hur vi ska jobba med det inom prioriterade om råden, varav life science är ett.

Om en månad hoppas Mia Bartelson Enayatollah med att det arbetat är klart och strukturen för hur branschspecifika frågor ska hanteras är satt.

Förutom Amerika är Business Swedens fem geografiska regioner lokaliserade till Asien och Stilla havs-länderna, Mellanöstern och Afrika, Östeuropa och Västeuropa. Totalt arbetar 11 personer av de 101 i den svenska organisationen med regionerna. I verksamhetsområdena ”government affairs” och ”sales and marketing” arbetar 42 respektive 15 personer. Resten arbetar med exempelvis HR, strategi- och affärsutveckling och offentliga angelägenheter.

Hur fungerar den nya organisationen?

- Eftersom den nya organisationen trädde i kraft den 1 juli har den av naturliga skäl inte hunnit verka så länge. Det är först de senaste veckorna vi haft full styrka här så man får nog räkna med att det tar ytterligare några månader innan den nya organisationen har satt sig. Det finns fortsatt många saker att jobba vidare med, säger Mia Bartelson Enayatollah.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078