23948sdkhjf

Sämre än väntat för Meda i USA

Försäljningen av framtidshoppet Dymista når inte upp till förväntningarna.
Prispress och konkurrens från generika, framför allt vad gäller allergiläkemedlet Astepro, fortsätter att pressa läkemedelsbolaget Meda i USA. Samtidigt nådde försäljningen av allergiläkemedlet Dymista inte upp till analytikernas förväntningar.

I USA såldes Dymista för 120 miljoner kronor under årets tredje kvartal, vilket var en uppgång från 108 miljoner kronor jämfört med tredje kvartalet i fjol. Totalt, över hela världen, uppgick intäkterna från Dymista till 152 miljoner kronor. Analytikerna hade dock förväntat sig en total Dymista-försäljning på 190 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Medas vd Jörg-Thomas Dierks tycker dock att utvecklingen för Dymista var bra.

- Trots den goda utvecklingen för Dymista uppgick den organiska tillväxten till -9 procent i kvartalet. Denna nedgång är i allt väsentligt relaterad till Astepro (nässpray för behandling av hösnuva, reds. anm.) som fortsatte att påverkas negativt av generika i marknaden, säger Medas vd Jörg-Thomas Dierks om USA i kvartalsrapporten.

Under årets andra kvartal var den organiska tillväxten i USA till -2 procent efter en hög tillväxt i det första kvartalet. Under det tredje kvartalets gång lämnade också Medas USA-chef Maria Carell bolaget.

I kvartalsrapporten framgår också att Medas ebitda-resultat, det vill säga vinst innan räntor, skatt och avskrivningar, uppgick 975 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2014. Förväntningarna låg på ett ebitda-resultat om 961 miljoner kronor, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Omsättning under kvartalet landade på 3 356 miljoner kronor, jämfört med förväntade 3 387 miljoner. Rörelsemarginalen för ebitda blev 29,1 procent för kvartalet och här var förväntningarna 28,4 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109