Mer läggs på marknadsföring
Forskning och utveckling får stryka på foten när Big Pharma fördelar pengar.
Rapporten har tagit hänsyn till hur mycket pengar företag lägger på sin faktiska marknadsföring. Tidigare påståenden om att mer pengar läggs på försäljning har fått kritik då siffrorna som presenteras ofta även tar hänsyn till andra relaterade utgifter, såsom administrationskostnader, enligt nättidningen Fierce Pharma.
Storsatsaren bland de tio undersökta Big Pharma-företagen var den amerikanska läkemedelsjätten Johnson and Johnson, som lade 17,5 miljarder dollar, motsvarande 130 miljarder kronor, på marknadsföring. Mindre än hälften, 60 miljarder kronor, gick till FoU.
Näst mest satsades av Pfizer som lade 84,6 miljarder kronor på marknadsföring och 49 miljarder på FoU. Det ger en skillnad på 72 procent. Trea kom Astrazeneca med 54 och 32 miljarder öronmärkta för försäljningsaktiviteter respektive FoU.
Den som bröt trenden var schweiziska Roche som lade 9,3 miljarder dollar, motsvarande 69 miljarder kronor, på forskning och utveckling. Det var den näst största FoU-budgeten bland de företag som undersöktes och 2,2 miljarder kronor mer än vad som lades på marknadsföring.
En möjlig anledning som lyfts fram till att Roche lägger en större andel av sin budget på FoU är att företaget har en specialiserad verksamhet som inte alltid riktar sig till den breda marknaden. Det kan jämföras med Astrazeneca som har flera läkemedel med stora målgrupper, vilket kräver en större satsning för att marknadsföra produkterna.