23948sdkhjf

Moberg Pharma vänder till vinst

Effektiviserad marknadsföring har givit läkemedelsbolaget sitt första lönsamma helår. Nu läggs fokus på Asien.
- Finansiellt utmärkte sig 2014 som vårt första helår med lönsamhet och positivt kassaflöde från återkommande försäljning, skriver Moberg Pharmas vd Peter Wolpert i bolagets finansiella rapport från år 2014.

Där visar läkemedelsbolaget nämligen upp en 27-procentig tillväxt, från 157 till 200 miljoner kronor, i sin omsättning under året. Resultatet före skatt landade på 25 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -8 miljoner kronor år 2013. Nettovinsten var tolv miljoner kronor (-11) och kassaflödet 16 miljoner (-3).

Årets lönsamhet kan enligt Moberg Pharma härledas till bolagets så kallade Innovationsmotor, med en effektiviserad marknadsföring, produktutveckling och verksamhet.

Tillväxten drevs enligt bolaget av den nordamerikanska försäljningen, som växte med 57 procent under året, med direktförsäljning i USA och distributörer i Kanada.

Moberg Pharma bedriver egen läkemedelsutveckling samt in- och utlicensiering av produkter. Bolagets huvudprodukt är Kerasal Nail mot nagelsvamp och under året ökade läkemedlets marknadsandel i USA med 22 procent. I Kanada, där behandlingen lanserats under varumärket Emtrix, var läkemedlet marknadsledande och stod för 50 procent av försäljningen av receptfria nagelsvampsbehandlingar i slutet av 2014.

För att vidare stärka tillväxten i USA anställde bolaget den 15 december Jeff Vernimb som chef för den amerikanska verksamheten.

Sämre gick det i Europa, där distributörsförsäljningen stod för 15 procent av bolagets totala intäkter. Det var en minskning från 43 till 30 miljoner kronor. Men bolaget hoppas dock på en ljusare framtid på den europeiska marknaden.

- I maj 2014 fick vi myndighetsgodkännande för en starkare indikationstext för vår ledande nagelprodukt i Europa, vilket förbättrar möjligheterna till tillväxt i Europa. Våra distributörer kan i marknadsföring nu till fullo dra nytta av den snabba förbättringen av nagelns utseende samt den kliniskt dokumenterade effekten mot nagelsvamp. Under det första kvartalet 2015 bytte vi också partner för Ryssland, vilket ökar potentialen för framtida tillväxt, skriver Peter Wolpert.

Marknaderna utanför USA och Europa stod under 2014 för 11 procent av Moberg Pharmas totala försäljning, med en summa på 22 miljoner. Det är en liten förbättring jämfört med år 2013 då motsvarande siffra var 20 miljoner kronor.

År 2015 förväntas Asien bli den snabbast växande marknaden för bolaget.

- Ett viktigt steg togs under 2014 genom vårt partnerskap med Menarini Asia-Pacific och lansering av Emtrix/Kerasal Nail i Malaysia, Kina och Hongkong. Lanseringsförberedelser pågår på fler marknader i regionen, skriver Peter Wolpert.

Under år 2014 publicerade Moberg Pharma lovande resultat från en fas II-studie med nagelsvampsbehandlingen MOB-015.

- Den huvudsakliga effektivitetsvariabeln – mykologisk läkning – uppnåddes hos 54 procent av de patienter som slutförde behandlingen. Eftersom studien genomfördes på en patientgrupp med svårt angripna naglar där genomsnittlig affekterad nagelyta var cirka 60 procent, bådar resultatet gott för möjligheterna till positiva resultat i fas III och framtida myndighetsgodkännande för en produkt med potential att bli mer effektiv än befintliga behandlingar, skriver Peter Wolpert.

Han tillägger att bolaget vill hitta en partner som kan finansiera en betydande del av den planerade fas III-studien samt en eventuell kommersialisering.

- MOB-015 har potential att bli vår största produkt med en beräknad försäljningspotential på 250–500 miljoner dollar. Indikationen har stor tillväxtpotential då endast 3,6 miljoner recept per år skrivs ut idag i USA jämfört med en prevalens på 30–35 miljoner patienter.

En annan viktig händelse under år 2014 var Moberg Pharmas köp av rättigheterna till läkemedelskandidaten Bupi, en sugtablett med bupivakain för behandling av smärta i munhålan och svalget, från danska Oracain II Aps . I oktober meddelade läkemedelsföretaget att den första patienten av totalt 40 rekryterats till företagets randomiserade fas II-studie med Bupi. Studien utförs vid Rigshospitalet i Danmark i samarbete med Klinisk Forskningscenter, Hvidovre Sjukhus. Resultaten förväntas under sommaren 2015.

- Utöver interna utvecklingsaktiviteter fortsätter vi att söka efter möjligheter till inlicensiering och förvärv för att utöka vår portfölj. Vår strategi är att tillgodose patienters behov av nya behandlingar med unika fördelar på kommersiellt attraktiva nischmarknader, skriver Peter Wolpert.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078