23948sdkhjf

Satsar på sälj

Bactiguard fortsätter att satsa på att nå fler marknader med sin antibakteriella medicinteknik.
- Vi är inte nöjda med resultatet för 2014 men ser framtiden an med tillförsikt. Vi har investerat för tillväxt och har den finansiella bas som krävs för att bygga vidare på vår strategi och expandera internationellt, skriver Johan Rugfelt skriver Bactiguards före detta vd Johan Rugfelt i bolagets årsrapport från år 2014.

Johan Rugfelt avgick som vd för det Stockholmsbaserade medtechbolaget Bactiguard under våren av personliga skäl, för att återgå till sin tidigare tjänst som chief operating officer, COO, på bolaget. Den 16 mars ersattes han på rollen av Niels Christiansen från diagnostikbolaget Hemocue, där han var vd 2008-2014.

Det resultat som han hänvisar till i rapporten är ett resultat efter skatt om -100 miljoner kronor för år 2014. Det kan jämföras med -5,8 miljoner år 2013. Bolagets nettoomsättning var 10,9 miljoner (12,7). Totalt landade bolagets intäkter på 119 miljoner kronor (131) och rörelseresultatet blev -80 miljoner (-16,9). Resultatet per aktie landade på -3,80 kronor (-0,17).

För att vända det sjunkande resultatet fokuserar Bactiguard nu på ett utökat antal marknader och en uppdaterad säljstrategi, ett arbete som inleddes förra året. I sin årsrapport lyfter bolaget fram att det under 2014 etablerade försäljning på två nya kontinenter och fördubblade antalet marknader från åtta till 16.

- Bactiguard är i en tillväxt- och uppbyggnadsfas, där vi hittills har varit beroende av ett fåtal länder som lagt stora order, i ett oregelbundet mönster. Utmaningen ligger i att få tillträde till fler marknader och därmed generera återkommande order, som bidrar till en stabilare tillväxt, skriver Johan Rugfelt.

- Vi har ambitionen att flytta fram våra positioner på hemmamarknaden, starta upp försäljningen i både Kina och Indien samt etablera oss på nya marknader i Europa. En av de viktigaste processerna pågår sedan lång tid i Kina. Under sommaren 2014 nådde vi en viktig milstolpe och nu väntar vi på det slutliga produktgodkännandet så att marknadsaktiviteterna kan påbörjas. Det pågår även förberedelser inför säljstarten i Indien och parallellt med det kommer vi att inleda lokala kliniska studier.

I april gick Bactiguard ut med att bolaget utvärderar en ny försäljningsstrategi i Indien. Där har det samarbete som inleddes år 2012 med Cadila Pharmaceuticals inte lett så långt som man hade hoppats. Den nya strategin som bolaget förbereder ska leda till marknadslansering och försäljningsstart under 2015, som tidigare planerats.

Under sommaren år 2014 tog Bactiguard klivet ut på börsen, genom en notering på Nasdaq OMX:s huvudlista .

- Börsintroduktionen har gett oss en stark finansiell plattform och de resurser vi behöver för att kunna växa på marknaden. I och med introduktionen har vårt varumärke också blivit mer känt, vilket gör att vi nu får fler spontana förfrågningar från sjukvården och tänkbara partners. Vi ser också ett ökat intresse från potentiella medarbetare,

I slutet av år 2014 flyttade Bactiguards huvudkontor till nya lokaler i KI Science Park i Huddinge, i närheten av Karolinska Universitetssjukhuset. Målet med flytten är att samla all kompetens på ett ställe och senare i år ska bolagets produktion flyttas dit från Markaryd i södra Sverige.

- Genom att integrera utveckling, produktion, försäljning, marknadsföring och stabsfunktioner får vi kortare beslutsvägar och ett effektivare arbetssätt. En annan fördel med etableringen i det nya KI Science Park i Huddinge är närheten till forskningen och utbildningen på Karolinska Institutet och KTH samt sjukvården på Karolinska Universitetssjukhuset, som bidrar till ett ökat samarbete, skriver Johan Rugfelt.

Bactiguard utvecklar och säljer infektionshämmande produkter för sjukvården, bland annat katetrar.

Läs mer om Bactiguard.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109