23948sdkhjf

Hallå där Truls Sjöstedt…

…vd för medtechbolaget Brighter som just nu genomför en nyemission för att ta in 16 miljoner kronor. Vad ska pengarna användas till?
- Vi ska använda emissionspengarna till att utveckla nästa generation av vår produkt Brighter One för insulinbehandling av diabetes typ 1 och 2. Det kommer att bli den första versionen av vår produkt som når marknaden. Tanken var från början att den första generationen skulle lanseras under mars månad men den 6 februari fick vi dra tillbaka den då vår samarbetspartner inte höll måttet kvalitetsmässigt. Istället för att fortsätta arbetet så satsar vi nu på att få nästa generations Brighter One till marknaden snabbare.

Vad är nytt med er nya generation av produkten?

- Brighter One är ett medicintekniskt instrument som kan ta ett blodprov, analysera det samt injicera rätt mängd insulin i patienten. Den för dessutom automatiskt journal över vilken dos som injicerats i kroppen och när. Journalen kopplas till en molntjänst. Med nästa generations Brighter One sker uppkopplingen automatiskt via mobilnätet, utan sladdar eller krav på egen internetuppkoppling. Vem som informationen delas med avgör patienten själv men det kan exempelvis röra sig om en läkare eller föräldrar.

Vad pågår nu?

- Nu fokuserar vi mycket på utveckling av användarvänligheten och designen av nästa generations Brighter One. Det gör vi tillsammans med två nya samarbetspartners; den schweiziska ingenjörsfirman Helbling och det svenska designföretaget Veryday, som bland annat designat den droppfria kaffekannan som används på SAS flygplan. Vi har dessutom ett pågående samarbete med Microsoft, som ett led i att se till att vår mjukvara är kompatibel med alla olika journalsystem.

När är nästa generation av Brighter One färdig för marknaden?

- Det har vi valt att inte kommunicera ut publikt än. Vi har givetvis en intern tidslinje, men vi vill att Veryday och Helbling skall verifiera vissa delar innan vi delger den utåt.

Vilka marknader tänker ni fokusera på?

- Vi uppskattar att ungefär 37 procent av alla världens diabetiker får en insulinbehandling så vår produkt har en enorm marknadspotential. Störst potential ser vi hos tillväxtmarknader som Sydostasien, där det pågår en exploderande diabetesepidemi. Där har man inte hunnit få behandlingsinfrastrukturen på plats ännu vilket gör att man snabbare tar upp nya tekniker i vården. I vissa länder där sjukvården inte är lättillgänglig är det dessutom mycket värt att kunna få behandling och uppföljning på distans, och nästa generations Brighter One kommer att erbjuda en bas för kommunikation mellan patienter och läkare.

- De analysinstrument som används av diabetiker i dag tar betalt av patienten per test. Det för med sig en risk att man slutar testa sig om man inte har råd. För att lösa det problemet kommer vi att erbjuda patienterna ett abonnemang med ett obegränsat antal tester. Vi har tagit idén från telefonoperatörsbranschen och hoppas på att det kan hjälpa oss att bygga upp långsiktiga relationer med lojala kunder.

I går måndag gick ni ut med att Brighter har fått ett nytt patent i Indien och förra veckan meddelade Patent och Registreringsverket, PRV, att ett annat patent kommer att beviljas i Sverige. Vad gäller de?

- Det svenska patentet skyddar vår teknik med en sensor vid injektionsnålen som känner av att det finns vävnad runt nålen och gör det möjligt att kunna räkna ut exakt hur stor dos som har injicerats i kroppen. Det designpatent som beviljats i Indien skyddar vårt koncept med att kombinera analys och injektion i en produkt.

I mars förra året bytte ni börslista från Aktietorget till Nasdaq First North. Hur har det påverkat er?

- En av de stora fördelarna med att finnas på Nasdaq är att vi har fler ögon och öron som tittar på oss och vi får nu mycket mer feedback än tidigare från potentiella användare av Brighter One.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078