Förlust för Raysearch
Ökade rörelsekostnader drar ner resultatet trots en ökad försäljning, och bolagets ledningsgrupp förnyas.
- Resultatförsämringen förklaras främst av ökade rörelsekostnader till följd av satsningen på försäljning av Raystation och utvecklingen av Raycare. Detta ger högre kostnader för marknadsföring och ökad personal inom försäljning, service, forskning och utveckling. Därtill har huvudkontoret i Stockholm flyttat till nya ändamålsenliga lokaler, skriver Raysearch i rapporten.
Uppåt gick däremot bolagets nettoomsättning, vilket förklaras av en ökad försäljning av Raystation. Systemet används för att förbättra dosplaneringen vid cancerbehandlingar baserade på strålterapi med såväl protoner som elektroner och fotoner.
- Under det andra kvartalet 2015 ökade omsättningen med 49,1 procent jämfört med motsvarande period under föregående år och uppgick till 77,3 miljoner kronor (51,9). Omsättningen utgörs av licensintäkter från försäljning av Raystation och försäljning
av mjukvarumoduler via partner, samt av supportintäkter.
Under det andra kvartalet skedde stora förändringar i bolagets ledningsgrupp. I april avgick Raysearchs finanschef Anders Martin-Löf och i juni stärktes ledningsgruppen med den nya chefsjuristen Victoria Sörving, forskningschef Kjell Eriksson samt Björn Hårdemark, före detta forskningschef som nu är ny vice vd på bolaget.
Tidigare under veckan , alltså efter det andra kvartalet, meddelade Raysearch en rad framgångar . Bland annat har det franska cancercentret Gustave Roussy valt Raystation som sitt främsta dosplaneringssystem. Dessutom har University of North Carolina, UNC, i USA valt att ersätta sitt egenutvecklade Plunc-system, som använts sedan 1985, med Raystation.
I går meddelade bolaget även att amerikanska The University of Texas MD Anderson Cancer Center och University of Florida Health Proton Therapy Institute har valt att köpa in Raystation.
Läs mer om Raysearch.