Satsar på sälj
I sin nya strategi fokuserar Ellen på marknadsföring och tillväxt i Europa.
Strategin innebär en bredare produktportfölj inom kvinnlig intimhälsa, utlicensiering av företagets probiotiska stammar och ökad marknadsföring finansierad av Ellen tillsammans med distributörerna.
- Bedömningen är att nuvarande verksamhetsområde har outnyttjad potential som kan generera ökad tillväxt med bibehållen bruttomarginal förutsatt att Ellen investerar i marknadsföring tillsammans med befintliga distributörer, skriver bolaget.
Den nya strategin skiljer sig något från hur bolaget arbetat tidigare. Hittills har försäljningen av Ellens produkter helt förlitat sig på marknadsinvesteringar som genomförts och bekostats av distributörerna.
Nu ska marknadsföringsinsatserna riktas mot de primära försäljningskanalerna apotek, drugstores, internet, direktdistribution och abonnemangsförsäljning.
Den strategiska förändring som genomfördes 2014 ligger dock fast och innebär att Ellen är ett intimhälsoföretag med en produktportfölj för kvinnor i alla åldrar. Nytt är att produktportföljen ska bestå av både registrerade premiumprodukter och konsumentprodukter med naturliga ingredienser.
Styrelsen har också lagt fast att Ellen ska söka samarbeten där företagets probiotiska stammar kan utlicensieras mot royalty.