800 miljoner till svensk export
I Sveriges nya exportstrategi läggs fokus bland annat på SME-bolag och tillväxtmarknader.
För att råda bot på detta lanserade näringsminister Mikael Damberg i dag måndag Sveriges nya exportstrategi. Där satsas 800 miljoner kronor på att öka svensk export mellan åren 2016-2019, varav 150 miljoner går till år 2016.
Strategin delas upp i 22 strategiska insatser som riktas till att uppfylla fem olika mål: att svensk export i större utsträckning ska nå tillväxtmarknaderna, att få fler små och medelstora företag, SME-företag, att våga och vilja exportera, att få svenska varor, tjänster och system högre upp i förädlingskedjan, att öka Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister samt att hålla den globala handeln öppen.
Bland annat ska tullregler och olika handelsbegränsningar ses över. Ett exempel på detta är frihandelsavtalet TTIP mellan EU och USA, som Sverige ställer sig bakom. När det gäller life science kan detta avtal bland annat ge upphov till mer enhetliga godkännandekrav på de två marknaderna.
Ett stort fokus i exportstrategin ligger på att få bolagen att i större utsträckning rikta sin export till tillväxtmarknaderna, bland annat till Asien.
- Svensk export går i första hand till Europa. Om vi inte får vår export dit där tillväxten är så kan vi halka efter mer, sade Mikael Damberg på en presskonferens under morgonen.
Han nämnde även att den största potentialen framöver ligger hos SME-företagen som genom en rad satsningar ska uppmuntras att både vilja och våga exportera. Bland annat ska regionala exportcentra skapas som ska ge exportservice till företag från hela landet.
- Man ska inte behöva passera Stockholm för att gå på export, sade Mikael Damberg.
Några life science-specifika förslag nämndes inte.