23948sdkhjf

Svagt från Enzymatica

Arbetar nu med en åtgärdsplan för att stärka finanserna.
First North-bolaget Enzymatica hade en tillväxt på 63 procent under årets första nio månader. Förkylningssäsongen inleddes dock några veckor senare än i fjol, vilket ledde till att tredje kvartalets försäljning var något svagare än förväntat. Det framgår av bolagets delårsrapport.

Under kvartalet har Coldzyme fortsatt att stärka sin position på apoteken i Sverige men i Norge och Storbritannien nådde försäljningen inte upp till bolagets förväntade nivå.

- För att nå ut bredare i Storbritannien har förhandlingar med marknadens näst största aktör, apotekskedjan Lloyds, pågått och efter kvartalet slut nådde vi en överenskommelse. Från och med december i år kommer vi att nästan dubbla antalet försäljningsställen i UK, skriver bolaget i rapporten.

Nettoomsättningen ökade något under det tredje kvartalet till 6,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med 6,6 miljoner under motsvarande period förra året. Resultatet efter skatt gick åt motsatt håll och uppgick till -10,1 miljoner kronor (-6,1) och resultatet per aktie landade på -0,41 kronor (-0,25). Likvida medel uppgick till 9,7 miljoner (52,6).

Enzymatica fortsätter med sina kostnadsbesparande åtgärder men har ännu inte fått genomslag.

- Bolagets likviditet är ansträngd och styrelsen arbetar med en åtgärdsplan, som är i ett långt framskridet skede, för att stärka bolaget finansiellt, heter det i rapporten.

För att säkerställa bolagets kortsiktiga likviditetsbehov ingick Enzymatica i oktober låneavtal med en privat investerare och har dessutom fått lånelöfte från Almi. Lånen ska till stor del finansiera den kliniska studien, skriver bolaget.

Enzymatica utvecklar medicintekniska produkter baserade på det köldanpassade enzymet penzym från djuphavstorsk. Fokus ligger i dag på infektioner i andningsvägarna och munhälsa.

Läs mer om Enzymatica.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063