23948sdkhjf

Hoppas på Kina

Förändringarna i Kinas enbarnspolitik kan ha en positiv påverkan på försäljningen av fertilitetsprodukter tror Vitrolife, som har ökat sitt resultat genom förvärv.
Det Göteborgsbaserade medtechföretaget Vitrolife, med inriktning mot fertilitet, har under det tredje kvartalet ökat sin försäljning med 41 procent. Den landade på 177 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 125 miljoner under motsvarande period året innan.

Ökningen förklaras främst genom köpet av det danska fertilitetsbolaget Unisense Fertilitech, nu kallat Vitrolife A/S, hösten 2014. Den försäljning som inte kunde härledas till detta ökade med elva procent.

Vitrolifes nettoresultat var 52 miljoner kronor (36) och resultatet per aktie landade på 2,41 kronor (1,79). Ebitda-resultatet uppgick till 82 miljoner kronor. Det är en 46-procentig ökning jämfört med 49 miljoner kronor under det tredje kvartalet året innan. Även denna ökning hänvisas till ett förvärv, som i det här fallet genomfördes år 2012:

- Resultatet har påverkats positivt av återvunnen tilläggsköpeskilling rörande förvärvet av Cryo Innovation om 17 miljoner kronor. Rensat för denna engångspost uppgick ebitda till 65 miljoner kronor, motsvarande en marginal om 37 procent. Valutaförändringar påverkade ebitda positivt om 10 miljoner kronor, skriver bolaget i rapporten.

Bolaget räknar nu med en expanderande marknad för sina time lapse-tekniker, som används för embryoövervakning efter IVF-behandling. Förväntningen är att marknaden ska växa med fem till tio procent per år ”under överskådlig tid”. En marknad som lyfts fram som särskilt viktig är Kina, världens största IVF-marknad.

- Under de senaste åren har lättnader i enbarnspolitiken i Kina införts. Efter rapportperiodens utgång har Kinas ledning beslutat att familjer i Kina ska ges rätt att skaffa två barn. På några års sikt kan beslutet bidra positivt till efterfrågan på IVF-behandlingar i Kina men på kortare sikt är bedömningen att det endast får en begränsad påverkan, skriver Vitrolifes vd Thomas Axelsson i rapporten.

Läs mer om Vitrolife.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062