23948sdkhjf

Uppåt för Meda

Överträffar förväntningarna men sänker helårsprognosen.
Specialistläkemedelsbolaget Meda redovisar ett ebitda-resultat exklusive engångsposter på 1 673 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2015. Förväntningarna låg på ett motsvarande ebitda-resultat om 1 508 miljoner kronor, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Medas omsättning under kvartalet landade på 4 894 miljoner kronor, jämfört med förväntade 4 768 miljoner kronor. Den organiska tillväxten uppgick till 4 procent. Här låg konsensus på 1,7 procent.

Försäljningen av allergiläkemedlet Dymista för kvartalsperioden nådde dock inte upp till förväntningarna då den landade på 223 miljoner kronor, mot väntade 244 miljoner.

Läkemedelsbolaget spår nu att försäljningen för helåret 2015 kommer att uppgå till knappt 20 miljarder kronor, en mindre sänkning från tidigare cirka 20 miljarder kronor. Enligt SME Direkt väntas 20,1 miljarder.

För fjärde kvartalet bedömer bolaget att marknadsutvecklingen i Italien blir svagare än planerat.

Meda preciserar nu sin prognos för ebitda-marginalen under 2015 och väntar sig cirka 32 procent exklusive engångseffekter. Under fjolåret uppgick den underliggande marginalen till 30,6 procent. Enligt SME Direkt väntas en motsvarande marginal på 32,7 procent för 2015. Tidigare bedömning var att ebitda-marginalen skulle förbättras under 2015 jämfört med 2014. Prognosen inkluderar italienska Rottapharm.

Helårsprognoserna, som inte riktigt nådde upp till förväntningarna trots ett tredje kvartal som överträffade konsensus, är delvis en effekt av att bolaget bestämt sig för att jämna ut de säsongsrelaterade mönster som finns i främst den italienska verksamheten. Det sade läkemedelsbolagets vd Jörg-Thomas Dierks under torsdagens telefonkonferens.

- Jag är mycket väl medveten om att några av er undrar - varför är prognosen inte högre efter att vi haft två mycket bra kvartal? Vi har sagt att vi förväntar oss svagare marknadsutveckling i Italien i det fjärde kvartalet, sade han.

- Men jag vill också säga att vi fattat beslut om att justera marknadsföringen något i Italien för att ha en jämnare försäljning över året framöver. Vi är starkt övertygade om att kunna göra detta med samma volymer, men med bättre villkor, sade vd:n och medgav att det på kortare sikt kunde tolkas som lägre volymer men med lägre rabatter.

Effekterna av de italienska åtgärderna skulle även kunna märkas till viss del under början av nästa år, erkände Jörg-Thomas Dierks. Han bedömde vidare att den senaste tidens turbulens inom den amerikanska specialistläkemedelsektorn inte påverkar Medas USA-verksamhet överhuvudtaget.

Den nya försäljningsprognosen på knappt 20 miljarder kronor motsvarar nu en organisk tillväxt på 0-1 procent, att jämföra med Medas tidigare ambition på 1-2 procent och den kan även ställas mot SME Direkts snittprognos om 1,3 procent för i år.

Beträffande det fjärde kvartalet upprepades budskapet om att det kommer att tyngas av marknadsföringsaktivteter.

- Det inkluderar ökade marknadsföringsinvesteringar på tillväxtmarknader, särskilt i Kina och Sydostasien. Överlag är det fjärde kvartalet ett mer aktivt kvartal vad gäller marknadsföringsaktiviteter jämfört med tidigare kvartal. Och detta kommer att påverka ebitda för årets sista kvartal, sade finanschef Henrik Stenqvist.

Han trodde inte att den underliggande ebitda-marginalen skulle hamna under 30 procent för det fjärde kvartalet.

Vidare bedömde Henrik Stenqvist att den avsättning på 210 miljoner kronor som togs i det tredje kvaratlet kopplat till den pågående rättstvisten i USA gällande produktansvaret för Reglan skulle visa sig tillräcklig.

Kassageneringen bedöms, sekventiellt , bli något lägre i det fjärde kvartalet, upplyste finanschefen vidare.

Läs mer om Meda.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063