23948sdkhjf

Olink ändrar fokus

Säljer av produktlinjen Duolink och lägger allt fokus på utveckling och försäljning av analystekniken Proseek Multiplex. Det kommer bland annat att medföra nyanställningar, berättar bolagets tekniska chef Erik Pettersson.
Analysbolaget Olink har sålt produktlinjen Duolink till det amerikanska labtechföretaget Sigma-Aldrich. Den exakta köpeskillingen har inte offentliggjorts men affären landade på drygt 100 miljoner kronor. Syftet med försäljningen är att fokusera fullt ut på teknikplattformen Proseek Multiplex.

Proseek Multiplex är en immunanalysteknik, där antikroppar och realtids-PCR används för att detektera upp till 92 olika biomarkörer i ett serumprov, så litet som en mikroliter. 96 prover kan analyseras samtidigt.

- Varje biomarkör känns igen av två antikroppar. Antikroppsparet har varsin oligonukleotidsekvens fäst vid sig, som kompletterar varandra. Det genererade reporterfragmentet kan sedan detekteras genom realtids-PCR. Den dubbla igenkänningen med två antikroppar gör analysen väldigt specifik, säger Erik Pettersson, teknisk chef på Olink.

Proseek Multiplex är idag endast avsedd för användning inom forskning men ett av Olinks mål är att i framtiden även se metoden användas i en klinisk miljö.

- Det är en del i våra planer men först vill vi utöka antalet analyser som kan göras med Proseek. Idag har vi analyser inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar och inflammation men vi utvecklar flera, bland annat inom neurologi, säger Erik Pettersson.

Proseek Multiplex lanserades i Sverige år 2013. Idag finns kunder i både Europa och USA och nu ska ett stort fokus läggas på försäljning av produkten på olika marknader.

- Vi har nyligen startat upp ett amerikanskt dotterbolag med ett kontor för försäljning och ett servicelabb. Vi arbetar även med att expandera vår försäljningsorganisation i Storbritannien och Europa.

Satsningarna på vidareutveckling och försäljning av Proseek kommer att medföra nyanställningar på bolaget.

- Vi kommer att behöva ytterligare ett tiotal personer inom försäljning och lika många inom forskning och utveckling, FoU, inom de närmaste 12 till 18 månaderna. När det gäller FoU så påverkar det främst Sverige medan säljstyrkan behöver expanderas på flera marknader, säger Erik Pettersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063