Siktar på nya marknader
Cellavision tror på tillväxtmarknaderna och stödjer distributörerna med egen personal på plats.
Bolagets nettoomsättning uppgick till 61,6 miljoner kronor (72,5) och rörelseresultatet landade på 16,4 miljoner kronor (16,8). En utdelning om 1,50 kronor per aktie föreslås för helåret 2015 (1,00).
Cellavision ser nya marknader i Mellanöstern och Nordafrika som den huvudsakliga vägen att säkra framtida tillväxt.
- Emerging markets kommer att bli en tillväxtmotor för oss, säger vd Zlatko Rihter till Nyhetsbyrån Direkt.
Bolaget höll marginalerna och höjde utdelningen, men tappade 15 procent av intäkterna under det fjärde kvartalet jämfört med föregående år och tappade även mot det tredje kvartalet. Aktien handlades ned elva procent på fredagen.
I den största regionen Americas försvann 26 procent av omsättningen medan EMEA tappade 11 procent. Men APAC, med Japan och Kina, växte med omkring 18 procent och närmar sig EMEA i storlek. Investeringar i Kina för ett par år sedan börjar nu ge effekt, enligt Zlatko Rihter.
- Det är så vi måste jobba, säger han.
Nu vill han genomföra motsvarande upplägg i fler länder. Utgångspunkten blir ett nytt kontor i Dubai under första halvåret 2016. Distributörer finns sedan tidigare.
- Men vi har upplevt att när vi har eget folk på plats går det bättre, säger Zlatko Rihter.
Cellavision ska anställa lokalt för att stödja de egna distributörerna - inte för att konkurrera med dem. Marginalerna ska inte påverkas.
- Nej, det blir samma modell som tidigare, säger Zlatko Rihter.
Saudiarabien, Förenade Arabemiraten , Bahrain, Qatar och ännu ospecificerade länder i Nordafrika står på tur. Kanske också Turkiet.
- Det finns en politisk risk. Man får balansera det. Oljepriserna påverkar också, men de här länderna utvecklar sjukvården väldigt snabbt och direkt mot premiumsegmentet. Det är top notch som gäller där, säger Zlatko Rihter.
- Vi har väldigt lite verksamhet utanför Nordamerika och Västeuropa. Det får bli många bäckar små.
Läs också:
Upp och ner i tredje kvartalet
Cellavision och Boule ökar försäljningen, Episurfs resultat går ner och Recipharm ser en minskad efterfrågan på vissa produkter framöver.
Läs mer om Cellavision.