23948sdkhjf

Satsar på köp

”Vi riktar in oss på bolag inom speciella nischer där det finns spetskompetens”, säger Kristina Willgård, vd på Addtechs nybildade life science-bolag Addlife.

År 2005 tog life science plats som affärsområde på teknikhandelskoncernen Addtech. Under sommaren förra året fattades beslutet att särnotera affärsområdet som ett enskilt bolag. Anledningen var att det hade växt mycket, både organiskt och via förvärv. Och fler köp är att vänta.

- Anledningen till att vi har valt att starta upp Addlife är att vi tror att det kommer att göra det lättare att attrahera både förvärv och de bästa medarbetarna om vi är ett rent life science-bolag, säger Kristina Willgård, vd på Addlife.

Bolaget grundades i juni 2015. I samband med detta genomfördes förvärvet av den nordiska medicinteknikdistributören Mediplast, som samtidigt köpte upp finska Fenno Medical. Båda dessa bolag är nu en del av affärsområdet Medtech, där Addlife har tio dotterbolag i dagsläget. Företagets andra affärsområde Labtech, som arbetar inom diagnostik, biomedicinsk forskning och laboratorieanalys, består av 15 bolag. Bland dem finns bland andra Bergman Labora, Bio Nordika och Triolab.

Addlifes 25 dotterbolag har egna nischer och utmaningar men Kristina Willgård ser inga problem med att leda ett så spretigt bolag.

- Vi håller ihop våra dotterbolag i två affärsområden. Genom att vara aktiva ägare, stöttar vi bolagen strategiskt. Vi jobbar med så kallad ”småskalighet i stor skala”. Inom Addtech har vi sett att det har varit framgångsrikt med små specialiserade, nischade, bolag som jobbar under eget varumärke. Det gör att de enskilda medarbetarna får utvecklas mycket genom ett stort eget ansvar, istället för att de ska vara kugghjul i en jättekoncern, säger Kristina Willgård.

- Vi tror att ett affärsområde klarar ungefär 25 bolag. Om vi växer mer än så kanske vi kommer att behöva bilda ett tredje affärsområde, tillägger hon.

Som en del av Addlife får dotterbolagen ta del av coachning, strategisk hjälp och ett bredare nätverk. De får även möjlighet till utbildning genom ”Addlife Academy”, en affärsskola för säljarna där man bland annat får lära sig om offentliga upphandlingar.

På moderbolaget arbetar i dagsläget sju personer men med dotterbolagen inräknade omfattar Addlife cirka 425 medarbetare. Bolaget finns idag i alla nordiska länder och på några marknader utanför. Målet är att få resultatet att växa långsiktigt med 15 procent per år. För att uppnå detta ligger ett stort fokus på förvärv av nya verksamheter.

- Det är svårt att växa med 15 procent per år på egen hand så där behövs förvärv. Under det tredje kvartalet förra året ökade vår nettoomsättning med 56 procent. Fyra procent var organisk tillväxt och resten kom via köpet av Mediplast och Fenno Medical under sommaren.

- Inför förvärv är det viktigt att det är ett intressant område som vi tror på. Vi riktar in oss på bolag inom speciella nischer där det finns spetskompetens. Lönsamhet är viktigt men vi tittar även mycket på personlighet för att vara säkra att bolaget kommer att trivas med oss.

För att lättare locka till sig intressanta förvärv och öka bolagets synlighet är planen att notera Addlife på Stockholmsbörsen i mars. I samband med detta ska bolaget genomföra en emission, med målet att ta in 300 miljoner kronor. Pengarna ska främst användas till förvärv.

Läs också:

Ny vd på Addlife
Kristina Willgård är ny vd på Addtechs life science-bolag som förbereder sig för en notering på Stockholmsbörsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078