23948sdkhjf

”Vår strategi har blivit mer fokuserad”

Förra årets köp av en majoritetsandel i Acerta Pharma, det pågående mRNA-samarbetet med Moderna och förvärvet av andningsvägsverksamheten på Takeda och Almirall är några av flera affärer som AstraZeneca har genomfört den senaste tiden. Life Science Sweden träffade Shaun Grady, Head of Business Development, för att höra mer om företagets strategi.
2016 är ett viktigt år för AstraZeneca. Bland annat går USA-patentet för statinen Crestor ut i maj. Crestor har varit en av bolagets storsäljare. År 2015 drog läkemedlet in drygt fem miljarder dollar, motsvarande drygt 40 miljarder kronor. Det är mer än något annat av bolagets läkemedel. Samtidigt som patentet går ut, vilket banar väg för generika, har AstraZeneca som mål att återgå till tillväxt nästa år.

Kommer ni att klara målet att återgå till tillväxt år 2017?

- Absolut! Vi har känt till Crestor-patentets utgångsdatum länge och planerat för detta, säger Shaun Grady, Head of Business Development på AstraZeneca. På affärsutvecklingssidan har vi lagt ner mycket jobb på att uppnå bolagets tre strategiska mål: att återgå till tillväxt, att åter bli ledande inom vetenskap och att göra bolaget till en fantastisk plats att arbeta.

En viktig pusselbit i AstraZenecas strävan att återgå till tillväxt har varit uppköp och sammanslagningar som har givit bolaget tillgång till produkter som redan finns på marknaden. Samma strategi har även använts för projekt i en tidigare fas med syftet att stärka läkemedelsjättens utvecklingspipeline. Ett exempel är höstens köp av en majoritetsandel i onkologibolaget Acerta Pharma som ännu inte har några produkter på marknaden.

- Sedan Pascal Soriot tillträdde som vd har vår affärsutvecklingsstrategi blivit mer fokuserad och alla affärer de senaste åren har haft en stark koppling till våra huvudfokusområden: onkologi, andningsvägar och hjärtkärlsjukdomar, säger Shaun Grady.

- Vi har också börjat se ett större värde med att komma in i projekt på ett tidigt stadium. Det är ingen överraskning att en av våra största affärer efter att Pascal Soriot tillträdde var vårt samarbete med Moderna, där målet är att utveckla läkemedel mot cancer och kardiovaskulära sjukdomar. Det var ett sätt att visa för marknaden att vi lägger ett större fokus på projekt i en tidigare fas än vad vi har gjort tidigare.

Var lägger ni störst fokus; på samarbeten eller uppköp?

- Vi fokuserar på både och. Ett framgångsrikt big pharma-bolag måste ha en hälsosam blandning av produkter från egna interna innovationer och från uppköp. Jag ser ingen ökad eller minskad aktivitet för vår del i framtiden utan när ett bra tillfälle dyker upp måste man ta vara på det, säger Shaun Grady.

Vad är viktigt att tänka på i valet av partner?

- Nyckelfrågan för oss är om den vetenskapliga kvaliteten är tillräckligt hög och hur väl vi kan samarbeta med en partner. Sedan anpassar vi samarbetets form efter vad som passar bäst för respektive projekt. Vi jobbar både med uppköp, samarbeten och licensaffärer, säger Shaun Grady.

- När det gäller sammanslagningar har vi utvecklats mycket. Vi som jobbar inom affärsutveckling är särskilt stolta över förvärvet av Bristol-Myers Squibbs andel i vårt samarbete kring diabetes i början av år 2014. Köpet gick mycket fort: vi meddelade att det skulle bli av den 18 december år 2013 och den 1 februari 2014 var affären avklarad. I samband med det fick vi 3 500 nya medarbetare som direkt alla hade korrekt lön, telefon, dator, kreditkort och annat som de behövde på plats när de började. Det är en stor bedrift och jag tror att vi är bland de världsledande företagen när det gäller vårt integreringsarbete.

En annan viktig del i AstraZenecas alltmer fokuserade organisation är att veta vilka projekt som bolaget inte ska satsa på.

- Det är viktigt att veta när man ska tacka nej och att göra det så tidigt som möjligt, säger Shaun Grady.

AstraZeneca har även genomfört en rad avyttringar och utlicensieringar den senaste tiden.

- Vi har sett över vilka produkter som skulle passa bättre hos någon annan. Ett exempel är utlicensieringen av naloxegol i EU till ProStrakan. Vi tror att de har bättre förutsättningar än oss att marknadsföra läkemedlet.

Shaun Grady bor och arbetar i Cambridge, Storbritannien, som tillsammans med Göteborg och amerikanska Gaithersburg utgör Astrazenecas tre huvudsajter i världen. På alla tre platser har bolaget nära till stora forskande universitet och ett stort antal biotechbolag och Shaun Grady berättar att förläggandet av verksamheten till sådana life science-kluster är en viktig strategi på AstraZeneca.

- Det är en väl uttänkt strategi att förlägga vår verksamhet på dessa tre strategiska platser men det är också mycket viktigt att påpeka att det inte innebär att vi är ointresserade av vad som händer utanför dem. Vi är fortfarande mycket aktiva över hela världen och jag tror att AstraZeneca är världens mest globala läkemedelsbolag, med verksamhet i 127 länder. Bland annat är vi det näst största multinationella företaget i Kina med avseende på intäkterna, och vi satsar på förstaplatsen!

Hur viktig är den svenska verksamheten för AstraZeneca?

- Mycket! Södertälje är den största sajten för läkemedelstillverkning i Europa och att vi nu bygger upp en ny produktionsanläggning där visar hur viktigt Sverige är för företaget. Göteborg är centrum för vår forskning och utveckling inom hjärtkärlsjukdomar och metabolism, samtidigt som det också är en inkörsport för Astrazeneca till Norden, säger Shaun Grady.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078