23948sdkhjf

Viktigt att avsätta tid

Arbetet inför en börsnotering är enormt tidskrävande, sade Rein Piir från Camurus, Linda Holmström från Recipharm och Per Wester, Alzinova, under ett lunchseminarium igår, där alla bjöd på sina bästa tips.


- Gör en pre-IPO audit minst ett år inför planerad börsnotering. Då vet ni bolagets status och vad som behöver göras för att uppfylla kraven på listan som ni ska noteras på.

Det sade Rein Piir, IR-chef på Lundabaserade Camurus, vid ett lunchseminarium om hur en börsnotering påverkar kommunikationskraven på life science-bolag som anordnades av kommunikationsbyrån Narva och branschorganisationen Sweden Bio igår onsdag. Camurus tog klivet in på börslistan Nasdaq Stockholm Mid Cap i december förra året.

Rein Piir har flera års erfarenhet inom IR, bland annat från en tjänst som IR-chef på läkemedelsbolaget Medivir. På plats under seminariet var även Linda Holmström, Brand and communications manager på kontraktstillverkaren Recipharm och Per Wester, vd på Alzinova. Alla tre var rörande överens om att en börsnotering kräver ett enormt förberedelsearbete men att det absolut är värt det.

- En börsnotering gör det både snabbare och enklare att ta in pengar, även om man måste vara beredd på att det också ändrar bolaget. Jag tror att tillväxtlistor som Aktietorget och First North har inneburit en jättestor fördel för Sverige. Man märker bland annat att investerare från andra länder lägger väldigt stor vikt vid att vi redan är noterade, sade Per Wester.

Alzinova tog klivet ut på Aktietorget innan årsskiftet. Anledningen var att bolaget behövde pengar till sin verksamhet för att kunna fortsätta utvecklingen av sitt vaccin mot Alzheimers sjukdom fram till klinisk fas I.

- För oss fanns det inget alternativ, vi behövde pengar och hade nått en fas där kapitalet från GU Ventures och olika affärsänglar inte räckte till längre. Börsnoteringen blev en superhit för oss: vi fick en bred täckning och mycket fler delägare, sade Per Wester.

Att få in pengar är dessutom lättare om man är ett publikt bolag, sade han, något som Rein Piir höll med om.

- När man är ett privat bolag kräver investerarna att man har en planerad exit, det finns alldeles för få som vill satsa på riskfyllda projekt. När det gäller publika bolag köper aktieägarna helt enkelt de aktier som de är intresserade av.

- Att börsnoteras har hjälpt oss mycket, instämde Linda Holmström från Recipharm, som börsnoterades år 2014. Innan dess var vi kända i life science-branschen men inte hos gemene man. Nu är vi mer allmänt kända vilket troligen kommer att göra det lättare att hitta nya kunder.

Linda Holmström hade precis kommit tillbaka från föräldraledigheten när hon fick veta att Recipharm skulle börsnoteras och över en natt fick kommunikationsansvaret för börsintroduktionen.

- Det blev extremt mycket jobb eftersom många olika saker skulle finnas på plats inför noteringen, till exempel en anpassad hemsida, en kommunikationspolicy och ett avtal med en nyhetsdistributör.

Samtliga tre i panelen var rörande överens om att arbetet inför en börsnotering är väldigt tidskrävande.

- Det är viktigt att avsätta mycket tid. Om man är ett litet bolag måste man göra ännu mer själv. Alzinova har endast tre anställda så vi fick lägga allt annat jobb åt sidan inför noteringen. Jag kom dock in på bolaget sent i processen, sade Per Wester.

Samtidigt som en börsnotering gör bolagets aktier tillgängliga för en bredare ägargrupp medför den också flera krav som måste uppfyllas för att få handlas på respektive lista, bland annat när det gäller företagets kommunikation.

- Hela aktiemarknaden måste delges samma information samtidigt och man får hela tiden tänka på vad man säger. Det kommer in massor med frågor från aktieägare, framförallt via mejl, och det är tråkigt att inte kunna svara på allt, sade Per Wester.

- Camurus har bara 50 anställda och det är ofta svårt att inte vara transparent inom bolaget. Dessutom kommer begreppet loggböcker in i verksamheten, där de anställda har ansvar för att föra in känslig information som anses vara kurspåverkande. Det innebär att hela bolaget måste ställas om vid en börsnotering, sade Rein Piir.

Kommunikationen utåt sker främst via pressmeddelanden och det kan ofta vara svårt att veta vad de ska innehålla.

- Hos forskningsbolag som Camurus är det viktigt att inte vara missvisande. Det är viktigt att vara så faktamässig som möjligt och att inte paketera informationen som marknadsföring, sade Rein Piir.

- Det är som en skör tråd, både vad man ska säga internt och vad som ska kommuniceras utåt. Man måste också vara beredd på att man blir tolkad på olika sätt av olika människor och det känns ofta som viskleken; man vet aldrig hur informationen kommer att tas emot, säger Per Wester.

Vilka är era bästa råd inför en börsnotering?

- Gör som sagt en pre-IPO audit minst ett år inför planerad börsnotering, ta in en kunnig person för att skriva prospektet och se till att ha ett team som är medvetna om att detta kommer att kräva enormt mycket tid. Det är också viktigt att ha en plan B att falla tillbaka på om allt inte går som man vill, sade Rein Piir.

- Det är bra att förbereda marknaden så att det finns mer kunskap om bolaget innan det noteras, sade Linda Holmström.

- Det är väldigt viktigt att avsätta mycket tid till arbetet inför noteringen. Tänk också på att många inte läser hela prospektet utan bara teasern, sade Per Wester.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078