23948sdkhjf

Addlife ökar försäljningen

Säljer mer men ebita-marginalen minskar på grund av bolagets förvärv inom medtech.
Life Science-bolaget Addlife redovisar ett resultat efter skatt på 18,8 miljoner kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2015/16. Det kan jämföras med 19,3 miljoner under motsvarande kvartal året innan. Resultatet per aktie blev 0,95 kronor (1,22).

Ebita-resultatet uppgick till 35,1 miljoner kronor (28,8) och ebita-marginalen blev 7,8 procent (10,1). Exklusive kostnader för börsnoteringen om 4,4 miljoner kronor uppgick ebita-resultatet till 39,5 miljoner kronor och ebita-marginalen till 8,7 procent.

Addlife, som på onsdagen levererade sin första kvartalsrapport som börsnoterat bolag, visade en stark försäljningstillväxt i både absoluta och organiska termer. Nettoomsättningen blev 453 miljoner kronor (285). Den underliggande ebita-marginalen minskade dock till 8,7 procent, jämfört med 10,1 procent samma period föregående år.

Förvärv med lägre lönsamhet förklarar minskningen, enligt vd Kristina Willgård.

- Marginalförsämringen hänger framför allt samman med den annorlunda produktmix vi har fått genom förvärven inom Medtech, sade hon vid onsdagsförmiddagens resultatpresentation.

Addlife gjorde under 2015 två större förvärv inom affärsområdet Medtech. Dessa, i synnerhet finländska Fenno Medical, har lägre marginal än Addlife i övrigt, varför hela gruppens marginal sjunker.

- Det är vi naturligtvis inte nöjda med, och nu ligger fokus på att få upp marginalen, sade Kristina Willgård.

Affärsområdets ebita-marginal var 7,4 procent i det gångna kvartalet, upp från 6,9 procent kvartalet innan.

För Addlife i helhet ökade försäljningen i kvartalet med 59 procent, varav sex procent organiskt, vilket innebär ökade marknadsandelar.

- Vi har tagit hem nya upphandlingar och kommit in på nya områden. Vi uppskattar att marknaden ökat med fyra procent, så vi tror att vi tagit andelar i kvartalet, sade Kristina Willgård.

Läs också:
Satsar på köp
”Vi riktar in oss på bolag inom speciella nischer där det finns spetskompetens”, säger Kristina Willgård, vd på Addtechs nybildade life science-bolag Addlife.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078