23948sdkhjf

Forskning på schemat ger engagerade elever

Elever som får delta i naturvetenskapliga forskningsprojekt blir mer engagerade och positivt inställda till naturvetenskap, det visar en avhandling vid Umeå Universitet.
Högstadieelever som får möjlighet att delta i naturvetenskapliga forskningsprojekt jobbar engagerat och får positiva upplevelser av både projektet och NO-undervisningen kring det. Elevens entusiasm hänger i högre grad samman med hur läraren lägger upp undervisningen än med elevens motivation för naturvetenskap före projektet, detta visar Jenny Hellgren i sin avhandling vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå Universitet.

- Min studie visar att undervisning som innehåller forskning passar alla elever och kan locka fler elever till att fördjupa sig i naturvetenskap, något som både skolan och samhället efterfrågar. Eleverna uppskattar särskilt mycket att arbeta praktiskt, att använda ett undersökande arbetssätt och att lära sig mer om hur naturvetenskap är ”på riktigt", säger Jenny Hellgren.

I sin avhandling ger Jenny Hellgren förslag på vad man kan fokusera på när forskning eller aspekter av forskning introduceras i skolan.

- En bra idé är att låta eleverna arbeta med en forskningsfråga som är kopplad till deras vardag. Eleverna i min studie fick genom projektet Forskarhjälpen–Medicinjakten möjlighet att hjälpa forskare vid Umeå universitet att leta bakterier som kan bidra till att utveckla nya typer av antibiotika. En annan viktig aspekt är att låta arbetet fortgå under en längre tid för att eleverna ska få kontinuitet över ett flertal lektioner och tid att bygga upp ett intresse och vänja sig vid ett arbetssätt, säger Jenny Hellgren.

Forskarhjälpen koordineras av Nobelmuseet i Stockholm och är finansierat av Stiftelsen för strategisk forskning. Nu är Forskarhjälpen inne på det sjätte projektet. I år får skolor delta i forskning inom elektronisk musik genom att delta i projektet Forskarhjälpen–Musikjakten.
Läs även:

Kända och okända nobelpris
Det är 900 personer som tilldelats Nobelpriset. Men vilka är de största, för allmänheten okända, upptäckterna och finns det några priser som helst inte borde ha delats ut?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078