23948sdkhjf

Fler använder distributör

Allt fler mindre life science-bolag använder sig av distributörer för att nå ut på de nordiska marknaderna, säger Jørgen Kelkjær, chef för Norden och Baltikum på distributionsbolaget Mediq, som nyligen inlett ett samarbete med amerikanska Acelity.
Acelity, med sitt huvudkontor i Texas, utvecklar produkter för avancerad sårvård och regenerativ medicin. Bolaget har marknadsfört sina produkter på den nordiska marknaden på egen hand i många år men i mars tecknades ett avtal med distributören Mediq, som därmed tog över marknadsföringen.

- Acelity sökte en partner för distribution i regionen som kunde hjälpa dem att öka räckvidden för produkterna. De valde oss. De hade redan en egen verksamhet för marknadsföring i Sverige, Danmark, Norge och Finland, som vi tog över. I Sverige fick vi därmed 15 nya medarbetare som jobbar från Göteborg, säger Jørgen Kelkjær, chef för Norden och Baltikum på Mediq.

Han tillägger att företaget har märkt att allt fler läkemedels- och medtechbolag väljer att använda sig av distributörer i Norden.

- Det verkar vara en trend att företag finner det svårt att nå en tillräckligt stor skala på vissa marknader på egen hand och istället väljer att använda sig av distributörer. När det gäller Acelitys produkter för sårvård kan man vänta sig att den åldrande befolkningen där allt fler har diabetes kommer att ge en ytterligare ökning av exempelvis användningen av sårvårdsprodukter så marknaden kommer att öka, säger han.

Nederländska Mediq har i dagsläget 275 anställda i Sverige.

- Vi förser många olika segment med medicinska produkter, som landsting och kommuner. Vi kommer bland annat att använda våra kontakter för att försöka få ut fler produkter till hemsjukvården. Det gäller främst Acelitys produkter för avancerad sårvård. Dessutom kommer vi att försöka få in fler av företagets produkter på den svenska marknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093